Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

korrekt användning av vätmedel?

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
hej!

jag köpte tetanal vätmedel för att undvika fläckar på negativen när de torkar. men hittar inte nånstans korrekt användning av den.

hittils har jag efter sköljning spätt vätmedlet enl instruktion o sen bara sköljt filmen efteråt med detta i ca 30 sek. hällt ur o sen hängt upp, men ibland känns det konstigt då det är ju såpliknande rester kvar så då.. vet itne hur jag ska göra..

reslutatet har varit ganska varierande.. ibland får jag torkfläckar eller spår av sånt såplikanande rester..

tacksam för tips!
/joel
 
Om du med skölja menar att agitera, sluta med det.

Vätmedel är ungefär superstarkt diskmedel, och har som funktion att bryta ytspänningen, för att därmed slippa vattendroppar. Du behöver inte agitera för att bli av med ytspänningen, utan den bryts i samma ögonblick som vätmedlet får kontakt med vattnet. Så doppa bara ner filmen i vattnet med vätmedel i och ta ur. Jag gissar nämligen att de såpliknande rester du får är från bubblor av agiteringen. Annars - blanda ut det bättre i vattnet innan, eller använd mindre mängd. Jag törs garantera att det räcker med en droppe eller två för att bryta ytspänningen, nämligen.
 
Om du har för mycket vätmedel blir det rester kvar på filmens baksida, den blanka sidan, och de brukar man kunna se när man tittar på ljus som speglas. Det kan bli mönster som lite liknar ådringen på längs på en bräda. Med lagom mängd vätmedel, en droppe bara, ska du inte få några fläckar.
 
Förutom att som sagt inte använda för mycket vätmedel, så kan du trots vätmedel få kalkfläckar på filmen. Undviks genom att skölja det sista i destillerat vatten.
.
 
Billig lösning sista sköljvattnet

Jag använder vattnet från en avfuktare som vi har i tvättstugan, funkar perfekt (förutsatt att mängden vätmedel inte är för stor då blir det ju rester av det på filmen). Det är ju rent vatten i och med att det kondenserad vattenånga så är det nog ungefär som destillerat vatten. Har man köpt vatten så kan man nog använda samma sista skölj med vätmedel i några gånger (låter man det mesta vattnet droppa av innan man doppar ner så blir det ju väldigt lite tillkommande kranvatten som kan sätta spår). Hur många gånger man kan återanvända får man väl fundera ut. Kanske inte 10 ggr men över 5 ggr går det nog i vart fall....

Förutom att som sagt inte använda för mycket vätmedel, så kan du trots vätmedel få kalkfläckar på filmen. Undviks genom att skölja det sista i destillerat vatten.
.
 
HAr inte märkt nåt. Det sitter ett rätt bra filter ivägen innan. Man kan ju köra genom melitta också om man är nervöst lagd.
QUOTE=cocuyo;1784191]Det förutsätter så klart att vattnet inte innehåller några textilfibrer.[/QUOTE]
 
Ett sätt som användes var att efter att man doppat filmen i vätmedel och hängt upp den med en tyngd i nerkant så doppade man pek- och långfingrarna på ena handen och drog av resterande vatten med fingrarna. Fingrarna bildar en "sax" och ett finger på var sida filmen och dra försiktigt neråt. Då får du bort överskottet och filmen torkar snabbare. Ingen risk för repor så länge du blaskar av fingrarna ordentligt först under vattenkranen och sen blaskar runt i vätmedlet.
 
Jag får betydligt bättre resultat om jag femdubblar den föreskrivna spädningen av Tetenals vätmedel. Inga torkfläckar eller annat får jag heller, men då låter jag förvisso filmen torka lääääänge i ett väldigt fuktigt rum, så all ytlig vätska hinner gott och väl rinna av innan emulsionen börjar torka. Detta gör också filmen plan och fin.

Om det gör filmen mindre långtidsbeständig låter jag vara osagt däremot. Det är inte omöjligt att det har negativa effekter på emulsionen.
 
Har också kört så rätt mycket och det funkar för det mesta men ibland kan man få de mest tråkiga ränder rätt över filmen särskilt svårt är det att få med allt vatten på mellanformat tycker jag. Åtminstone mina fingrar räcker inte riktigt till att täcka upp på rätt sätt utan det blir lite glipa (är väl lite för feg för att ta i man vill ju inte att filmen ska åka igolvet eller att det blir repor) Om man har en färsk filmavtorkare så funkar ju det också men börjar den torka ut så är det ingen bra idé att använda. Har man ett välvårdat sämskskinn så är det nästan det bästa. Fukta upp det och sedan vrida ur ordentligt innan den läggs runt filmen och dras längs med hela. Tyvärr har jag inget bra för närvarande men då suger den ju upp överskottet. Det skinn jag har nu släpper fibrer och gör bara ont värre. Tyvärr inte lätt att torka film om man inte har kanonmjukt vatten med väldigt lite annat än vatten i. Vi hade sånt i Gävle förut (tyvärr för väldigt länge sedan) och då inget problem men nu infiltreras sjövatten och det är rejält hårt. Man märker att det blir kalktvål i tvättstället direkt och avlagringar i kastruller mm. Då är det nog bäst att köra med destvatten i sista sköljen ändå. Om man inte har en mycket bra annan rutin.

ps: Något forum jag läst om sånt här på så var det en som efter doppning i vätmedel rekommenderade att slå spiralerna mot benet innan upphängning och sedan ta bort droppar med en svamp (alltså bara helt lätt lägga ett hörn av en urvriden svamp mot droppen för att suga upp den). Detta funkar säkert också men verkar rätt tidsödande.


PS

Ett sätt som användes var att efter att man doppat filmen i vätmedel och hängt upp den med en tyngd i nerkant så doppade man pek- och långfingrarna på ena handen och drog av resterande vatten med fingrarna. Fingrarna bildar en "sax" och ett finger på var sida filmen och dra försiktigt neråt. Då får du bort överskottet och filmen torkar snabbare. Ingen risk för repor så länge du blaskar av fingrarna ordentligt först under vattenkranen och sen blaskar runt i vätmedlet.
 
Jättebra observation det där med fuktigt. JAg har mindre problem på sommaren när det är fuktigare i källaren. Naturligtvis är det som du säger att dropparna ska hinna rinna av. Bara man kan få in det i skallen att filmen inte ska torkas på torraste stället utan kanske på fuktigaste. ÄVen det andra verkar stämma med min erfarenhet. När jag haft för mycket blri det fläckar och det är säkert själva medlet som satt sig. Gör du inget annat än att bara hänga upp dem?


QUOTE=Makten;1784853]Jag får betydligt bättre resultat om jag femdubblar den föreskrivna spädningen av Tetenals vätmedel. Inga torkfläckar eller annat får jag heller, men då låter jag förvisso filmen torka lääääänge i ett väldigt fuktigt rum, så all ytlig vätska hinner gott och väl rinna av innan emulsionen börjar torka. Detta gör också filmen plan och fin.

Om det gör filmen mindre långtidsbeständig låter jag vara osagt däremot. Det är inte omöjligt att det har negativa effekter på emulsionen.[/QUOTE]
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.