Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kornskärpa analogt vs scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Abeltothpal

Aktiv medlem
Jag scannar negativ i min scanner, en Epson Perfection 2450 PHOTO flatbäddskanner, i 48bit och hög upplösning men måste sedan använda photoshops "unsharp mask" för att få fram bra skärpa och korn.
Vad jag minns så fick man fram perfekt kornskärpa när man förstorade analogt i mörkrum.
Är det så att scannern inte är tillräckligt bra? Blir det mycket bättre med en enbart "negativscanner"?

Jättetacksam för svar!
 
Visst. Men hör det inte till saken att alla bilder man scannar måste skärpas i någon mån för att bli bra?
 
Visst. Men hör det inte till saken att alla bilder man scannar måste skärpas i någon mån för att bli bra?

Absolut måste de göra det. Jag skannar ofta i max upplösning, lägger på lite brusreducering och skalar ner den till den storlek som jag ska använda den i och sedan lägger på skärpa. För denna skärpning använder jag en plug-in från PixelGenius, Photo-Kit Sharpener.

Stefan
 
Tackar för era svar!

Vad är det för brusreducering du använder och vad är det för "brus" egentligen? Är PixelGenius Photo-Kit Sharpener bättre än photoshops "unsharp mask"?
 
Vad är det för brusreducering du använder och vad är det för "brus" egentligen? Är PixelGenius Photo-Kit Sharpener bättre än photoshops "unsharp mask"?

Jag använder Noise Ninja som brusreducering. Bruset är en blandning filmens kornstruktur och skannerns brus. Framförallt färgnegativ film ger ju ett lite överdrivet och inte så vackert korn om man skannar filmen.

PhotoKit Sharpener är egentligen bara ett makro som använde filter som Högpass och Oskarp Mask, men det är väldigt enkelt och snabbt att använda. Slutresultatet kan du få lika bra med Photoshops egna filter, men det kräver en hel del kunskap.

Stefan
 
Fokus hos flatbäddscannrar ligger ofta fel, så pröva att höja negativhållaren några millimeter.

En mellanläggsbricka kan tillverkas genom att man klipper ut några kvadrater från baksidan av ett kollegieblock, och tejpar ihop dem. Lämpligen gör man fyra brickor, en för varje hörn till negativhållaren.

Min Epson 2480 funkar klockrent med brickor gjorda av 4 st kartongkvadrater var (provade mig fram till just 4, din scanner kanske kräver nåt annat). Skulle visat upp resultaten från de tester jag gjorde, men jag har slängt filerna. Hursomhelst var slutsatsen klar: skärpan gick från urdålig till bra.
 
Fokus hos flatbäddscannrar ligger ofta fel, så pröva att höja negativhållaren några millimeter.

En mellanläggsbricka kan tillverkas genom att man klipper ut några kvadrater från baksidan av ett kollegieblock, och tejpar ihop dem. Lämpligen gör man fyra brickor, en för varje hörn till negativhållaren.

Min Epson 2480 funkar klockrent med brickor gjorda av 4 st kartongkvadrater var (provade mig fram till just 4, din scanner kanske kräver nåt annat). Skulle visat upp resultaten från de tester jag gjorde, men jag har slängt filerna. Hursomhelst var slutsatsen klar: skärpan gick från urdålig till bra.


Jätteintressant! Ska testa snarast. Sen undrade jag alltid om det inte påverkar att negativet är lite böjt, dvs att det inte ligger helt platt i hållaren. När det är första eller sista rutan i remsan som ska skannas, så böjs det vid änden så mycket att det blir som en bit av solen hänger in på bilden. Där har jag klippt ut hårt papper och sätter in vid kanten så negativ-änden plattas till någorlunda.

Håller filmskannrar negativen platta på nåt sätt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.