Annons

Kopt D70 i Bangkok

Produkter
(logga in för att koppla)

Toxez

Medlem
Hej!

Befinner mig i Bangkok och kopte mitt D70-kit i forrgar.

Kitet samt:
*Lowepro Topload Zoom1-vaska
*256mb CF
*1gb Kingston CF Elite Pro
*UV Filter
Detta har gatt pa totalt 7400:- Riktigt bra pris tycker jag! Har funderat pa Sigmas 70-300 APO objektiv ocksa. Kostar under 1200:-

Iaf, till fragan.
Jag har ett aircon-rum nu, dvs runt 20 grader varmt. Utomhus ar det valdigt fuktigt (bangkokvarme) och kanske 35 grader varmt. Vagar jag ta ut kameran i vaskan och vanta ett tag for att den ska varmas upp langsamt eller ar risken for stor med tanke pa kondens? Jag hade ett rum utan aircon innan men jag kunde inte sova pga varmen.
 
Visst vågar du det. Har du kameran i väskan när du går ut och väntar ett bra tag med att ta upp den lär du inte få kondens.

Samma sak gäller när du går in. Kameran i väskan, vänta länge, ta ur den och du har inga problem.

Går du in i en butik med aircondition gör du säkrast i att ha kameran i väskan. Då behåller den temperaturen tills du kommer ut och du slipper problem.

Det svåra är att veta hur länge du skall vänta. Det beror på temperaturskillnader, fuktskillnader, kamerans uppvärmningstid mm.

En helt annan sak är stöldrisken, men det var väl inte det saken gällde.

/AnWi
 
Anders: Tack sa mycket for svaret. Blir till att vanta ett bra tag da sa att jag ar pa den sakra sidan ;)

Bert: Kopte den i en affar som heter "Digital Camera" kort och gott. Ligger i teknikvaruhuset Phantip Plaza. Affaren kan ses som lite liten och oserios men jag kollade upp allt mycket noga och grejerna ar bra. Priset i den butiken skilde sig en del fran ovriga butiker.
Fick ett stativ ocksa, glomde skriva det.
 
Toxez skrev:
Hej!

Befinner mig i Bangkok ...
Iaf, till fragan.
Jag har ett aircon-rum nu, dvs runt 20 grader varmt. Utomhus ar det valdigt fuktigt (bangkokvarme) och kanske 35 grader varmt. Vagar jag ta ut kameran i vaskan och vanta ett tag for att den ska varmas upp langsamt eller ar risken for stor med tanke pa kondens? Jag hade ett rum utan aircon innan men jag kunde inte sova pga varmen.
Ett förslag: Ha en oöpnnad läskburk i rummet tillsamman med kameran, den måste ha samma temperatur som kameran så låt den ligga länge.
Ta sedan ut burken och kolla om det blir kondens på den.
 
Jag kom hem idag från Bangkok reste dit 1 april hade med mig min Canon 300D och Ixus 400. Fast jag var tvungen att ha kamerorna i plastpåse i nära en vecka på grund av att dom firade nyåret där då och har allmänt vatten krig på gatorna så hade jag inte några som helst problem med kamerorna. Vi hade också AC rum hela tiden och jag plockade fram kameran när jag behövde den vet inte om det är lite överdrivet med fuktproblemet med digitalare.

/Leo
 
Jag har läst om flera som pajat sin Ixus400 i Thailand pga. fukt.
Rent allmänt tror jag inte kamerorna inte är specialkonstruerade för att tåla vårt torra 'perfekta' klimat. Normalt tropisk fuktighet ska de klara, bara det inte dryper om dem..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.