Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopplingsschema, blixtaggregat.

Produkter
(logga in för att koppla)

ThaSaint

Medlem
Tjo, satt och bläddrade i en katalog hemma på "tänkeriet" en dag, nämligen katalogen från www.conrad.se.


Nu såg jag att dom har ringblixtrör som levererar 500Ws (mycket/lite?) för under en 2hundralapp.
Tändströmmen den behövde va minst 8kv, samt att dom sålde nån mojäng som levererade 11kv tändström, som jag antog skulle pasas till det ringblixtröret (kostade 15:- tror jag)

Nu undrar jag om nån här har ett schema på hur en blixt är uppbyggd, en "dum" blixt alltså, så man kan knåpa lite själv? :)

Tänket bygga nått som man kan fota macro och ev porträtt å så med, Man kommer ju naturligtvis få köra kameran manuellt då, slutartid å så.. men, ja.. Alternativet är väl att köpa nån gammal skräp-blixt och slakta..

någon som har något schema?

Lång länk:
http://www.shop.conrad.se/cgi/websa...sf}{md5/e27702d0aff6bea520cc22e379e4572b/md5}



//Erik
 
En blixt består av en krets som omvandlar drivspänning (t.ex. från batterier) till en hög spänning, t.ex. 300V som laddar upp en kondensator. Över kondensatorn kopplas blixtröret, men då rörets tändspänning är högre än kondensatorns spänning så tänder inte blixten. Till blixtrörets tändelektrod kopplas en tändtransformator. När en spänningspuls skickas genom tändtransformatorn genereras en hög spänning, några tusen volt t.ex., och den spänningen joniserar gasen i blixtröret och sänker rörets tändspänning. Kondensatorn kan nu laddas ur genom röret och en ljusblixt skapas.

Du kan hitta flera ritningar på Internet, t.ex. här:

http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/strbfil.htm

Några av ritningarna visar hur blixtar i engångskameror är konstruerade och en sådan blixt plus ringblixt från Conrad kan kanske vara lämplig att använda för att tillverka en egen ringblixt för makrofotografering.
 
ja det låter helt klart intressant.

att slakta en engångskamera med blixt vore ju faktiskt en idé då, möjligen får man byta ut t.ex
triggern (?) som ger den spänning som behövs för å fyra av blixten, då ringblixten verkar vilja ha mer kräm en en 'vanlig' enkel litet blixtrör..

..eller kanske handla någon billig stenåldersblixt på t.ex tradera och bygga om, ta grundelektroniken ifrån..

//Erik
 
Att bygga om en gammal vanlig blixt är en vettig idé. Det verkar ju vara det Minolta har gjort med kontrollern till deras ringblixt, den ser ut som en 3600HS med anslutningar där blixtröret borde sitta.

En kommentar om de kopplingsschema som länken leder till och till att använda en engångskamera:

De flesta av schemorna visar konstruktioner där triggern är direktkopplad till en hög spänning, typiskt bara en strömbrytare mellan högspänningskondensatorn och tändtransformatorn via ett motstånd. Denna konstruktion har hög spänning i trigg-ingången och kan inte anslutas till många moderna kameror. I gamla mekaniska kameror var strömbrytaren för blixtsynk en rejäl mekanisk brytare, med moderna kameror så är det säkert någon billig transistor och så hoppas fabrikanten att användaren bara använder någon modern blixt som inte har 400V i blixtsynken. Många digitala kameror tål bara 6V, andra 200V eller 400V. Som ett exempel tror jag att KM Dynax 5D klarar 6V medan KM Dynax 7D klarar 400V. Se upp! Läs bruksanvisningen för just din kamera innan du ansluter en egen konstruktion.
 
jajust. får forska i vad min 350D klarar då..! :)

Tack för hjälpen iaf, nu är jag ju lite närmare mitt mål iaf.

att byta ut sista högspänningsmojukken, och byta ut blixtröret mot ringblixt verkar ju vara det enda man behöver göra då kanske ? :)

Behöver som sagt bara bli en 'dum' blixt utan finesser, bara den löser ut på syncen så..

//Erik
 
ThaSaint skrev:
att byta ut sista högspänningsmojukken, och byta ut blixtröret mot ringblixt verkar ju vara det enda man behöver göra då kanske ? :)
Du måste se om det valda ringblixtröret fungerar med den spänning och energi som den gamla blixten har. Det är ju en kondensator som laddas upp till en viss spänning. Det du måste tänka på är att den spänningen inte är så hög att ringblixtröret tänder utan tändtransformator eller att röret går sönder. Kondensatorns kapacitans och spänning innebär en viss energi som, när röret tänder, laddas ur genom röret. Om energin är för stor så kan röret skadas.

Om du väljer en blixt med rör av ungefär samma storlek så kan det kanske fungera utan ändringar, annars måste uppladdningskretsen ändras (för att ge lägre spänning) och kondensatorn bytas ut mot en mindre (för att minska energin). Dessa ändringar kan naturligtvis kräva andra ändringar i blixten för att den fortfarande ska fungera.

Ringblixtar för makrofotografering brukar inte vara så kraftiga, så utgå från en blixt med lågt ledtal. En Minolta ringblixt 1200 har värdet 12 som ledtal medan den vanliga blixten 5600HS har 56 som ledtal. Ringblixten motsvarar alltså en ganska liten blixt i styrka.
 
Jajust, det är sant. Men med en kraftig ringblixt så kanske man kan ha den till 'vanlig' fotografering med, studioporträtt?
(ja jag är amatör) ;)

Nåja, själva uppladdningskretsen, högspänningstrafon dära, och kondensator kan jag köpa matchande till ringblixtröret, men resten, själva styrningen med transistorer och övriga komponenter tänkte jag använda.. borde nog gå att modifiera.
En vridbar kapacitans kanske man dessutom kan använda för att reglera blixstyrkan med?

//Erik
 
ThaSaint skrev:
En vridbar kapacitans kanske man dessutom kan använda för att reglera blixstyrkan med?

Nja, vridbara eller variabla kapacitanser är oftast på några pico-farad och används typiskt i radiomottagare för att styra något filter eller liknande. Du lär behöva många micro-farad till ditt bygge, vilket någon miljon gånger större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.