Annons

Koppla ihop studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinBabies

Aktiv medlem
Jag har ett problem med mina första studioblixtar. När jag synkar en blixt så använder jag ett synkurtag i blixtfästet på kameran. Sen för att synka den andra med har jag en liten förgrening som man kan koppla in tre blixtar i. Men när jag försöker synka två stycken så avfyras ingen av dem. När jag tar bort en så funkar det. Typ som att det blir överbelastat på något sätt.
Och en annan grej. När jag kopplar in en till blixt i förgreningen så börjar de blixtra av sig själva som galna! Känns ju som att något kommer gå sönder. Men när jag väl satt på synkkabeln så slutar de blixtra. Det är bara när jag för på eller av honan.

Hur ska jag göra? Ska jag köpa en terminal och ha på golvet istället? Vilken sladd behöver jag koppla till kameran då? Jag har bara två vanliga synkkablar som följde med blixtarna, som jag köpte på Kaffebrus, så jag antar att jag måste köpa lite nya prylar.

Hjälp! :(
 
hej

alla studioblixtar jag provat har även sk ir öga, dvs det går lösa ut dem med ljus från en annan blixt.

Jag har bara kabel till en av mina 5 blixtar.
Resten löser av den första så att säga.

Kolla manualen på din blixt om så är fallet. På elichrom så går den slå på/av medan på Photax blixtar är denna funktion alltid på.
 
Ja, det verkar funka! Tack. :)
Underligt att det inte stod i manualen, förutom på baksidan där det var en punktlista över baksidan på blixten. Där var det en grej som hette Slave sensor och den var det. Hade ingen aning om detta, tack så mycket!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.