Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Koppla ihop en Speedlite 550EX och en 430EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Skulle vilja kunna koppla ihop mina två Speedlite-blixtar, så att dom utlöser samtidigt. Är det möjligt?

Ja, det är möjligt. Sätt 550EX på kameran och i läge "master". 430EX placerar du på lämpligt ställe och sätter till "slave", rikta gärna blixtkroppen mot kameran (eg. mastern) då blixtarna styrs med förblixtar.

Jo det känner jag till, men jag menade nu om jag har blixtarna externt. Jag har en Elinchrom Skyport som jag utlöser blixten trådlöst med och nu vill jag ha lite högre effekt och låta blixtarna utlösa från samma plats samtidigt och ihopkopplade. Lastolite har en pryl som heter Triflash, men jag tänkte att det kanske bara gick att koppla ihop blixtarna med nån sladd eller så.

Om du bara vill lösa ut blixtarna (med helmanuella inställningar) räcker det med en vanlig synkkabel, finns med grenade anslutningar kolla hos Hama. Om 430EX inte har synkkontakt finns det dummyskor med synkanslutning som du kan använda istället.

Standardsynkanslutningen är egentligen väldigt enkel, du bara kortsluter mittkontakten mot metallfoten. Inget magiskt alls.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto