Annons

Koppla extern Canon-blixt till Nikon ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !

Chefen ropade in en blixt med stativ och paraplyer på en auktion, tyvärr stod det Canon på alla grejor och på jobbet samt jag privat har en Nikon D40x

Det var en Canon Speedlite 380ex (tror jag)

Såg att kaffebrus hade en grej om man inte hade synkuttag på kameran, verkade vara universal.
http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-168.html

Men sladdarna som följde med och uttagen på stativen var enl följande: (bifogad fil)

Går det ö.h.t. att få till detta till våra Nikon kameror, och isåfall, är det någon som vet vad jag behöver för omvandlare ?


Tack på förhand
///Mats
 

Bilagor

  • dsc_1328.jpg
    dsc_1328.jpg
    52.4 KB · Visningar: 352
Du kan inte få automatiken att fungera eftersom Nikons och Canons system inte kan prata med varandra.

Däremot kan du ställa in blixtarna manuellt (för exempelvis porträtt eller produktfoto) och använda. Då behövs inga dyra prylar utan en pc-sladd för några tior. HAMA har mycket sådant. Vissa billigare systemkameror och en del blixtar saknar pc-kontakt. Då behövs det också en adapter, jag köpte min HAMA-adapter för 80 spänn. Kaffebrusadaptern är snarlik.

Sladden du fotat av är för att ge TTL-automatik. Sälj sladdarna här på Fotosian.
 
Tack så mycket för svaret, men jag hittar inte riktigt på vad det är för kablar och omvandlare du menar.

Har du, eller någon annan, möjligen någon länk till vart man kan köpa sådana ?


Tack igen
///Mats
 
Jag skulle nog sålt 380EX blixten som innehåller mkt onödig elektronik, å gått på ngn SB-24, 25, 26 eller SB-28 alternativt en vivitar 285HV.

Sladdar osv är inte alltid så billigt som man tror utan radiosändare från ebay kan faktiskt vara ett bättre val, dessa kopplar du in via PC-sync uttaget på blixten.
 
PC-sladdar är nog svårslagna i pris. Vi pratar nån hundralapp för allt du behöver,

Finns ofta begagnat hos äldre fotobutiken för nån tia.

Det är ju 50-tals teknik vi pratar om.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.