Annons

Kopparsulfat, kaliumbromid & kaliumdikromat

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Einar.
Ok. Då vet jag.
Jo..men antar att det blir en helt annan dynamik och svärta med labproducerade bilder jämnfört med digitala mörkrum.
Finns det inte mindre farligare ämnen för dessa ändamål?
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Tack Einar.
Ok. Då vet jag.
Jo..men antar att det blir en helt annan dynamik och svärta med labproducerade bilder jämnfört med digitala mörkrum.
Finns det inte mindre farligare ämnen för dessa ändamål?
Mvh Thomas
Kaffe eller te kan gå an, men kemikalier är effektivare.
 
Einar.
Kaffe eller te!! Måste vara bilder på blommor då för att framhäva doften.
Har förvisso labbat med 35mm film och kopierat en del men aldrig fördjupat mig med att tona bilder eller göra större förstoringar. Pratar du om kaffebönor och teblad?? Låter lite som ett skämt men eftersom jag inget vet så får jag lita på dig.
Mvh Thomas
 
Hej!

Tack för alla tips. Min tanke är att använda kemikalierna till att framställa bromoljebilder.

Bästa,
Fredrik
 
F.Skott.
Tack för länken.
Tittade igenom bilderna. vet inte hur jag skall förklara...varför överrumpla verkligenheten??
Jodå,jag gillade bilderna...saknade lite porträtt.
Vad är det som får dig att använda detta sättet att framhäva dina bilder??
Mvh Thomas
 
Hej(again) F.Skott.
Tycker det är roligt att det finns fotografer som ger sig in i ett så svårt och kanske ochså lite annorlunda bildskapande. Det är ju många moment som skall genomföras,rätt framkallning på film,,rätt exponering från förstoringsapparat,rätt framkallning av bild,stoppbad,fixering och sköljning för att sedan inte förglömma efterarbetet med att kanske efterbelysa och sedan alla dessa kemikalier för att framhäva det du vill. Glömde jag något??
Önskar lycka till
Mvh Thomas
 
En teoretisk fundering, eftersom jag inte håller på med processerna själv, men grävt en del i böckerna:

En variation av bromoljeteknik är ju att, (om man har negativ i ordentlig storlek eller gör internegativ), göra en sensiterad gelatinlösning på vanligt akvarellpapper. Därefter exponera det i kontakt med negativet med hjälp av solljus eller uvlampa, skölja bort det gelatin som är ohärdat och sedan färga in det härdade gelatinet med pigment och slutligen trycka det på ett annat papper. Om jag begripit det hela rätt nu.

Fast det är klart, man kapar "bara" bort steget med att göra en vanlig silverbromidkopia. Fördelen skulle väl vara att man har fullständig kontroll över hela processen, inklusive gelatinmatrisen som görs på akvarellpapperet.

Personligen är jag lite mitt emellan, gillar det impressionistiska uttrycket i brom- och oljetrycken, men alla dessa steg där det kan gå fel... Man får väl ha en envis och tålmodig läggning, eller så. :)
 
Senast ändrad:
k95_ean skrev:
Som organisk kemist använder jag ALLTID skyddhandskar. Vet att en del inte använder det för att de ska "känna" att de fått något på händerna. Olika skolor, men jag anser att det är bättre att byta hanskar ofta och slippa få något på sig!

Som organisk kemist använder jag endast handskar när jag hanterar något verkligt farligt. Så visst finns det olika skolor *ler*. Att dagligen använda handskar vid lab ger oftast irriterade och trasiga händer av allt tvättande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.