Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopparsulfat, kaliumbromid & kaliumdikromat

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Hej!

För fotoexpermiment är jag på jakt efter några kemikalier. Jag har försökt både med apoteket och några svenska kemiföretag. De sistnämnda sålde dock inte till privatpersoner. Silverprint i England exporterar inte ämnena till Sverige. Är det någon som vet hur jag får tag i relativt små mängder av kopparsulfat, kaliumbromid & kaliumdikromat?

Bästa
Fredrik
 
Hej! Inledningsvis är jag ute efter en 100-200 gr kopparsulfat, 100-200 gr kaliumbromid och en 10-25 gram kaliumdikromat, fast om det säljs i större förpackningar är det givetvis också ok. Bästa, Fredrik
 
jag fick tips om retrophotographic.com i england i en annan tråd här och det var inget problem att beställa kemikalier därfrån till sverige. jag beställde visserligen andra kemikalier än de du är ute efter men de hade det mesta i kemiväg, så du hittar nog det du letar efter!!! lycka till.
 
Tack för tipset. De har "mina" kemikalier och jag har mailat dem och frågat. Bäst vore dock om de gick att få tag i från Sverige någonstans. Bästa, F.
 
Skott skrev:
Hej!

För fotoexpermiment är jag på jakt efter några kemikalier. Jag har försökt både med apoteket och några svenska kemiföretag. De sistnämnda sålde dock inte till privatpersoner. Silverprint i England exporterar inte ämnena till Sverige. Är det någon som vet hur jag får tag i relativt små mängder av kopparsulfat, kaliumbromid & kaliumdikromat?

Bästa
Fredrik
---------
Det var väl otur, för ett par månader sedan lämnade jag in vissa kemikalier, bla kaliumbromid, till Sörab. Köpt på apoteket, men det var en lång diskussion med apotekschefen om syftet med kaliumbromid (används bla. vid narkotikatillverkning). Som tur var hade jag min stora kameraväska med som tydligen övertygade honom om att jag var en seriös fotograf. Vilket jag inte var, utan en experimenterande amatör.
Fotoväskan har jag haft mycket glädje av. Bla. mycket bra service i fotoaffärerna.
"Skenet bedrar"
Eie
 
kaliumdikromat = svenskakemi.se kopparsulfat = nitor's kemikalier, i vilken färgaffär som helst har du kollat nifelheimkemi.se?
 
Re: Re: Kopparsulfat, kaliumbromid & kaliumdikromat

einar skrev:
---------
Det var väl otur, för ett par månader sedan lämnade jag in vissa kemikalier, bla kaliumbromid, till Sörab. Köpt på apoteket, men det var en lång diskussion med apotekschefen om syftet med kaliumbromid (används bla. vid narkotikatillverkning). Som tur var hade jag min stora kameraväska med som tydligen övertygade honom om att jag var en seriös fotograf. Vilket jag inte var, utan en experimenterande amatör.
Fotoväskan har jag haft mycket glädje av. Bla. mycket bra service i fotoaffärerna.
"Skenet bedrar"
Eie

Suck, åter igen storebrors misstankar. Att göra något matnyttigt med KBr i narkotikaväg verkar aningen långsökt.
 
Tack för tipset om nifelheimkemi. Alla kemikalierna finns där!

Är det någon som känner till om och i så fall hur hälsovådliga de ovannämnda kemikalierna är? Behövs handskar och i så fall, räcker det med diskhandskar? Ventilation?

Bästa,
Fredrik
 
Spontant tänker jag att man borde kolla upp MSDS (Material Data Safety Sheets) eller liknande för kemikalierna. På http://www.labservice.se/index.php har de information om kemikalier och beskrivningar av hantering. Det gäller att se till att man läser om rätt kemikalie och att man är lite av en kemist. Läs två och tänk efter tre gånger... :)
 
Det är alltid bra att veta vad man har att göra med, samt hur man ska destruera sitt avfall, något som oftast är mer problematiskt än själva användandet.
 
Skott skrev:
Tack för tipset om nifelheimkemi. Alla kemikalierna finns där!

Är det någon som känner till om och i så fall hur hälsovådliga de ovannämnda kemikalierna är? Behövs handskar och i så fall, räcker det med diskhandskar? Ventilation?

Bästa,
Fredrik

Kopparsulfat är en relativt harmlös kemikalie. Ingick bl.a på grundskolans kemilektioner.
Kaliumbromid innehåller en s.k halogen, vilket bör handskas med lite större försiktighet.
Kaliumdikromat kräver ytterligre försiktighet, då kromater är otrevliga. Dessutom är den frätande.

Man ska alltid hantera alla kemikalier med respekt! Utöva dina experiment där god ventilation finns. Använd alltid (skydds)glasögon och handskar (diskhandskar kan funka, annars har apoteket tunna plasthandskar).

Kemikalierester bör uppsamlas i en glasflaska och inlämnas till Apoteket, inte slängas ut i vasken. Beroende på vad rörledningssytemen är i för material, kan korrosion och läckage uppstå.

Oscar
 
Lite kemifakta:

Kopparsulfat är ingen harmlös kemikalie, den är giftig.

Kaliumbromid har lugnande effekt, och har använts som sömnmedel. Det är därför den är belagd med vissa restriktioner, det har inget med storerbror att göra. Brom är en halogen, liksom klor, båda är mycket obehagliga ämnen, men bromider och klorider är inte överdrivet farliga. Natiumklorid (vanligt borssalt) innehåller ibland låga halter av kaliumbromid som klumpförebyggande medel).

Kaliumdikromat ska hanteras med försiktighet. Den är både giftig, reaktiv och cancerframkallande. Observera att kromat och dikromat inte är samma sak. (Kaliumdikromat är röd och kaliumkromat är grön.)

Några säkerhetsråd:

Förvara alla kemikalier i väl märkta kärl som inte kan förväxlas med sådana där man annars förvarar livsmedel (inga gamla PET-flaskor eller liknande).

Ät eller rök inte i samband med kemikaliehantering (labba inte i köket!).

Använd skyddsglasögon.

Undvik skyddshandskar som regel, de kan ge en falsk känsla av säkerhet (och ger sämre grepp).
 
steinick skrev:
Lite kemifakta:

Kopparsulfat är ingen harmlös kemikalie, den är giftig.

Kaliumbromid har lugnande effekt, och har använts som sömnmedel. Det är därför den är belagd med vissa restriktioner, det har inget med storerbror att göra. Brom är en halogen, liksom klor, båda är mycket obehagliga ämnen, men bromider och klorider är inte överdrivet farliga. Natiumklorid (vanligt borssalt) innehåller ibland låga halter av kaliumbromid som klumpförebyggande medel).

Kaliumdikromat ska hanteras med försiktighet. Den är både giftig, reaktiv och cancerframkallande. Observera att kromat och dikromat inte är samma sak. (Kaliumdikromat är röd och kaliumkromat är grön.)

Några säkerhetsråd:

Förvara alla kemikalier i väl märkta kärl som inte kan förväxlas med sådana där man annars förvarar livsmedel (inga gamla PET-flaskor eller liknande).

Ät eller rök inte i samband med kemikaliehantering (labba inte i köket!).

Använd skyddsglasögon.

Undvik skyddshandskar som regel, de kan ge en falsk känsla av säkerhet (och ger sämre grepp).

Så som jag ser det är det en kombination av storebror samt minskad kunskap inom fältet för kemi. Tidigare gick många fler kemikalier att köpa på apotektet, medans idag är det betydligt svårare. En bra bok för att öka sin kunskap inom fältet för allmän kemi är Gunnar Häggs bok, en klassiker.
 
Apoteket är inte längre någon kemmikalieleverantör, de säljer i stor sett bara förpackade artiklar, nästan all lösviktshantering och beredning har upphört. När jag började intressera mig för kemi (i slutet av 1950-talet) fanns det kemikalieaffärer, där kunde man köpa det mesta (dock inte kaliumbromid, som såldes på apoteken av det skäl som jag nämnde tidigare).

Gunnar Häggs Allmän och oorganisk kemi är mycket riktigt en klassiker, jag hade den som lärobok när jag läste kemi på universitetet i mitten av 1970-talet och jag konsulterar den fortfarande rätt ofta.
 
steinick skrev:

Undvik skyddshandskar som regel, de kan ge en falsk känsla av säkerhet (och ger sämre grepp). [/B]


Som organisk kemist använder jag ALLTID skyddhandskar. Vet att en del inte använder det för att de ska "känna" att de fått något på händerna. Olika skolor, men jag anser att det är bättre att byta hanskar ofta och slippa få något på sig!
 
k95_ean skrev:
Som organisk kemist använder jag ALLTID skyddhandskar. Vet att en del inte använder det för att de ska "känna" att de fått något på händerna. Olika skolor, men jag anser att det är bättre att byta hanskar ofta och slippa få något på sig!
Ja, det finns olika skolor. Jag har själv bara använt handskar när jag arbetat med uncouplers och andra farliga, hudpenetrerande kemikalier. Det bästa är naturligtvis att inte slabba!
 
solvargen skrev:
Hej,
Får man fråga i vilket syfte inom foto man använder dessa kemikalier??
Mvh Thomas

Bl.a tona svartvita pappersbilder tex i brunt eller blått. Numera mycke enklare med den digitala fotobehandlingen, och riskfritt vad gäller hudskador och/eller förgiftning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.