Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiering: efter hög- el lågdagrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Eller frågan skulle kunna formuleras: hur exponerar ni pappret och bestämmer kontrasten/filtreringen på pappret?

Min nyfikenhet väcktes när Mipert i denna tråd skrev att han exponerar efter lågdagrarna, eller så att det som är genomskinligt på negativet blir svart på kopian. Jag har stött på fler personer som först och främst koncentrerar sig på de mörka delarna.

Själv exponerar jag efter högdagrarna. Inte de allra vitaste detaljerna utan precis när de detaljer som ska ha lite teckning börjar få den teckning jag vill ha, ungefär zon 7-8. Därefter styr jag de mörka delarna med kontrasten, dvs välja ett hårdare eller mjukare papper/filtrering. Fördelen som jag märkt är att högdagrarna är desamma oberoende av vilken kontrast/filtrering jag använder, de består och därmed exponeringstiden, och det som ändras är lågdagrarna och i viss mån mellantonerna.

Men jag är inte alltid nöjd med mitt förfaringssätt. Har ibland svårt att finna en lämplig filtrering och tid, vilket iofs kan bero på att en viss ovana (ställer mig i mörkrummet ca en gång per månad, men då en hel dag).

Så frågan är hur arbetar ni?

Jag jobbar nog lite olika, har jag märkt.

För det mesta använder jag samma metod som du, men ibland så använder jag bas + slöja metoden. Använder lite andra metoder också där jag jobbar efter mellandagrarna.

Både din och miperts metod är väl vedertagna arbetsätt och fungerar bra. Men Miperts metod använder jag oftast när jag har mätt upp både högdagrar och lågdagrar och kompenserat i framkallaren så att man har ett "perfekt" negativ. Medan den andra metoden fungerar bättre om man har antingen för mjukt eller för hårt neg. (För mig i alla fall, kanske jag ska tillägga)

Det har ofta med hur neg. ser ut och vad jag vill med bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar