Annons

Kopiering av svartvita negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

duckie

Aktiv medlem
Jag har en fundering på att gå över från c41 svartvita filmer till riktiga svartvita filmer. I så fall hade jag tänkt att framkalla filmerna själv och sedan lämna de intressanta bilderna till kopiering.

Frågan är nu om det går att kopiera sv på färgpapper eller bör man beställa kopior på s/v papper? Med C41 sv-neg går det ju, färgsticket man får sitter ju ofta i negativen. Jag kan tänka mig att det senare alternativet blir dyrare och eftersom jag bor i Schweiz blir det säkert MYCKET dyrare.

Någon som vet?
 
tyvärr kan jag inte svara på din fråga men jag tycker att du borde överväga att kopiera dina svartvita bilder själv. Då det blir mycket billigare samtidigt som du får mer kontroll över hur slutresultatet blir.

Köper du en begagnad förstorings apparat så blir den bilten inte så dyr heller...
 
Hej Anders!

Jag föredrar helt klart att kopiera själv, känslan när man får till en bra kopia är inte alls dum. En hyfsad kopia är inte så svårt att få till men sen kan man jobba ihjäl sig på att försöka få fram en nästintill perfekt... De priser på kopiering hos labb jag sett här i Göteborg har inte direkt varit låga om man vill ha riktigt svartvitt papper. Sen skall man ju inte sticka under stol med att det går åt en del papper när man själv jobbar... Ett eget mörkrum hemma hade inte varit dumt alls om man har plats till det, oftast brukar det ju tyvärr inte vara så, fast du kanske har stor villa där nere?

Ett billigt sätt att prova på och dessutom få hjälp kan vara att vända sig till en fotoklubb (borde finnas i Schweiz också va?) med eget mörkrum. Väldigt smidigt och ofta väldigt trevligt!

Just det, frågan!
Att kopiera svartvita negativ på färgpapper blir nog ingen höjdare fast jag har inte provat själv, däremot bör c41-filmer gå utmärkt att kopiera på svartvitt papper. Det är svårt att bli av med färgstick i färgpapperet fast det behöver ju inte vara negativt, kan bli ganska spännande effekter!

Hmmm, mycke prat blev det...

Ha de bra!
/Roger
 
Jag hade gärna provat på att kopiera själv, men jag har som sagt inte tillgång till mörkrum. Mörkrum hemma är uteslutet tills vi skaffar en större lägenhet. Därav frågan.

Jag misstänker också att färgpapper inte blir så bra men man vet ju aldrig...

När färgsticket på c41-filmer drar mot grönt är det inte så vackert tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.