Björn Bertilsson
Aktiv medlem
För en kort tid sedan lämnade jag in en rulle film för framkallning och kopiering, den första på många år, och resultatet gjorde mig lite fundersam. Inte bildkvalitén som sådan utan det faktum att bilderna var kopierade på "Fujicolor Crystal Archive Paper Supreme HD for Digital Premium". Den slutsatsen jag drar av detta är att labbet framkallar filmen med kemi och sedan skannar in negativen och skriver ut dem på samma sätt som digitalbilder.
Frågan jag ställer mig är om min observation är korrekt och om detta är det gängse tillvägagångssättet vid kopiering av färgfilm och som alla labb tillämpar? Om inte, så funderar jag om ett "mer analogt" tillvägagångssätt även i kopierandet innebär några kvalitetsvinster och till vem ska man i så fall vända sig?
Hälsningar
Björn
Frågan jag ställer mig är om min observation är korrekt och om detta är det gängse tillvägagångssättet vid kopiering av färgfilm och som alla labb tillämpar? Om inte, så funderar jag om ett "mer analogt" tillvägagångssätt även i kopierandet innebär några kvalitetsvinster och till vem ska man i så fall vända sig?
Hälsningar
Björn