Annons

Kopiering av film på labb

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
För en kort tid sedan lämnade jag in en rulle film för framkallning och kopiering, den första på många år, och resultatet gjorde mig lite fundersam. Inte bildkvalitén som sådan utan det faktum att bilderna var kopierade på "Fujicolor Crystal Archive Paper Supreme HD for Digital Premium". Den slutsatsen jag drar av detta är att labbet framkallar filmen med kemi och sedan skannar in negativen och skriver ut dem på samma sätt som digitalbilder.

Frågan jag ställer mig är om min observation är korrekt och om detta är det gängse tillvägagångssättet vid kopiering av färgfilm och som alla labb tillämpar? Om inte, så funderar jag om ett "mer analogt" tillvägagångssätt även i kopierandet innebär några kvalitetsvinster och till vem ska man i så fall vända sig?

Hälsningar
Björn

Det är säkert gjort på en Fuji Frontiermaskin. Det skannade negativet exponeras med en RGB-laser på ett ljuskänsligt silverhalidpapper, Fujicolor Crystal Archive Paper, och framkallas kemiskt. Det är alltså en riktig c-print, men negativet har digitaliserats.

Jag vet inget labb som optiskt kopierar vanlig färgfilm idag, men det kanske finns.

Det är säkert gjort på en Fuji Frontiermaskin. Det skannade negativet exponeras med en RGB-laser på ett ljuskänsligt silverhalidpapper, Fujicolor Crystal Archive Paper, och framkallas kemiskt. Det är alltså en riktig c-print, men negativet har digitaliserats.

Jag vet inget labb som optiskt kopierar vanlig färgfilm idag, men det kanske finns.

Ok, tack för svaret. Om det inte innebär någon nackdel med tillvägagångssättet att digitalisera negativet i kopieringsprocessen så kvittar det för mig, då fortsätter jag använda detta labb. Tänkte tanken att själva skanningen skulle förvanska färger eller på annat sätt försämra slutresultatet gentemot en framkallning där inget digitalt moment ingår, men min oro tycks vara obefogad.

Erfarenhet från Fuji butiken, Kista galleria. Tycker att det digitaliserade negativet också blir "uppskärpt" innan papperskopian på ett sätt, som iaf jag inte gillar.

Vid ett tf testade jag fotobutiken vid Odenplan. Såg mer ut som en papperskopia från förr från negativ, men då istället mindre jämn kvalitet i vitbalansen mellan de olika motiven på samma rulle. Det här var dock några år sen...2009, 2010.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar