ANNONS
Annons

Kopiera svartvita bilder från färgnegativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas_W

Medlem
Jag undrar om någon har gjort det och med vilket resultat (ökad/minskad kontrast, ojämn gråskala, skärpa, annat).
Anledningen är att jag ska fota på ett bröllop och paret vill ha både färg och svartvitt. Hade nog tänkt byta rullar men om det går bra att bara fota färgneg och sedan kopiera i svartvitt vore ju det en lösning. Jag kommer att fota med mellanformat (om det skulle spela någon roll).

Mvh
Niklas
 
Vet inte hur det funkar med variabelt papper där man styr kontrasten med färgade filter men gissningsvis kan en del konstiga effekter uppstå. Att kopiera på vanligt graderat papper bör däremot inte vara några problem vad gäller kontrasten. Jag har själv gjort svartvita bilder på mina barn på detta sätt och då fungerade det bra tycker jag. Men eftersom graderat papper inte är känsligt för vissa färger (de man använder i mörkrumsbelysningen) kanske det kan uppstå problem även här. Säkrast är nog ändå att byta film om det är viktiga bilder.
 
Jag skulle fixa (låna eller hyra om man inte har) en till kamera och köra svartvitt i ena och färg i andra.
 
Jag har kopierat färgneg till S/V utan problem.. Det du kan tänka på är att det blir väldigt långa tider i kopieringsapparaten..

Jag har kört med Ilford papper 18x24, filter 3 i c:a 50 sek och då med småbildsfilm

Tiden får du ju prova dig fram till det som passar din film.. Hursomhelst är det inga problem att genomföra.

/micke
 
jag har provat ett par gånger att framkalla färgneg till s/v.
Det gick ju, men jag kan inte påstå att det blev ngt klockrent resultat.
Med tanke på att det är bröllopsbilder så håller jag med föregående talare om att det vore bättre att låna/hyra ett hus till o köra s/v med.
 
Ett annat alternativ är ju annars att bara fota färg, scanna in de bilder som skall vara svartvita och sedan konvertera och skriva ut.

Nackdelen med detta är dock att det kan bli mycket jobb ifall de vill ha många svartvita bilder, samt att man sätter "det svartvita bildseendet" åt sidan.
 
Fotograferade ett bröllop med mellanformat förra året i såväl B/W som färg (dia dock). Skulle nog råda dig till att köra med flera magasin om du har möjlighet till det. Jag använde vill jag minnas fem magasim vid detta tillfälle, 3 för färg, varav ett i 45 x 60-formatet och 2 st 6 x 6 för B/W. Att köra genomgående negativ färg är inte så lyckat om du skall ha B/W kopior, åtmintone inte om brudparet är konventionellt klädda (vit klänning resp. frack) Kontrasterna ligger långt över vad negativ färg mäktar med om den skall kopieras B/W.
Lycka till!
Us
 
Jag har kanske lyckats en gång med att kopiera färgneg till vanligt svartvitt papper. Annars har det aldrig blivit något vidare. Dålig kontrast och jättelånga tider. Nu har jag använt multigradepapper visserligen. Det finns ett papper speciellt för ändamålet, Kodak Panalure. Det måste hanteras i totalt mörker, eftersom det är känsligt för allt synligt ljus. Jag har inte testat själv, men jag tror det finns på Scandinavian.
 
för att det ska bli riktigt bra s/v kopior av färgneg krävs speciellt papper för ändamålet. jag minns inte vad det hette, tyvärr.

eftersom det är ett bröllop så skulle jag antingen köra två hus (vicket man alltid bör göra ändå ifall det enda pajar) eller så konverterar jag med channelmixer i ps.
men det senare tar myyycket tid eftersom det ska skannas och ha sig oxå.

jag röstar på två hus och äkta s/v film samt färgfilm.
 
Två hus föreslås. Två hus och mellanformat (som frågeställaren säger att han skall använda) är en ovanlig kombination..... däremot har de flesta mellanformatskameror utbytbara magasin som är en oändligt mycket smidigare kombination än två kamerahus. Blev nyfiken på varför två hus föreslås??? Motivering?
Us
 
Jag tänkte inte heller på att det var mellanformat som gällde, min mellanformatare har visserligen inte utbytbara magasin. Kanske kan man även tänka sig att köra både mellanformat och småformat, ena s/v och andra färg? Hursomhelst menade jag att det känns som att det finns tryggare lösningar än att kopiera färgneg med s/v-papper.
 
Jag hade nog valt att bara använda färgfilm. Vill man göra svartvita bilder kan man alltid scanna filmen och göra om den till svartvitt i datorn.

Det verkar lite krångligt att ha två kameror. Då måste man analysera varje bild om den gör sig bäst i färg eller svartvitt när man fotograferar. Många gånger vill en bröllopskund bara ha några enstaka svartvita förstoringar som komplement till färgbilderna.

En annan sak är om kunden vill ha merparten av bilderna i svartvitt. Då blir arbetet i datorn alldeles för betyngande. Då håller jag med om att det är bättre att komplettera svartvitfotograferandet med ett extramagasin med färgfilm.
 
Niklas_W skrev:
Jag undrar om någon har gjort det och med vilket resultat (ökad/minskad kontrast, ojämn gråskala, skärpa, annat).
Anledningen är att jag ska fota på ett bröllop och paret vill ha både färg och svartvitt. Hade nog tänkt byta rullar men om det går bra att bara fota färgneg och sedan kopiera i svartvitt vore ju det en lösning. Jag kommer att fota med mellanformat (om det skulle spela någon roll).

Mvh
Niklas
Inga problem, använd Ilford Multigrade IV och eventuellt filter 3. Du får väl göra som alltid annars, testremsor.
Har kopierat färgneg till sv-v kopior i så många år, så det bör funka även för dig. Oavsett om de e 24x36/ 6x6 eller nått annat. !
Kör hårt o lycka till!
Ilkka
 
Tack för alla tips!

Många bra tips var det! Angående kontrasterna i motivet så har - tack och lov - brudgummen vitt på sig så det minskar ju kontrasterna lite men kontrastomfånget är ju den svartvita negativets styrka.
Jag har med mig min småbildskamera också, till mellanformataren har jag bara ett magasin och hade inte tänkt tanken att skaffa flera men det ska jag nog försöka göra om inte annat för att spara tid - tack för tipset. Pratade med brudparet i går igen och vi börjar med en del "klassiska" uppställningar och då laddar jag färg - på deras önskemål. Och sedan byter jag film (magasin då förhoppningsvis) till svartvitt och tar lite friare och blandade uppställningar. Jag har med mig en assistent och en "kameraladdare" som byter film och då går jag loss med småbildskameran så länge.

Men det är bra att veta att om den bästa bilden skulle vara en färgbild så kan jag kopiera den till svartvitt också.

Tack - Nils, Emil, Micke, Emelie, Tobias, Ulf, Mattias, Christel, Mats, Pär och Ilkka - för alla tips och råd!
Hoppas att kunna lägga upp någon bild här efter bröllopet, bröllopet är 19/6.

Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.