Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kopiera skolfoto
- Trådstartare Rommel
- Start datum
Jonas Eldred
Aktiv medlem
Får jag göra kopior av ett skolfoto som jag fått i digitalform.
Jag har varken betalat för fotograferingen eller kommer beställa papperskopior då jag anser som undermåliga.
/Stefan R. Nilsson
Varför funderar du då ens på att kopiera?
erro.se
Aktiv medlem
Eftersom du fått ett exemplar av bilden (den digitala bildfilen) så borde du, för privat bruk, få göra i stort sett vad du vill.
Det man kan undra är huruvida utskrift innebär att du framställer ett nytt exemplar? Strikt tolkat tror jag nog att det gör det. Och det får du inte göra utan upphovsmannens tillstånd.
Frågan är vem som ska upptäcka ditt eventuella brott? Och hur du ställer dig till att begå detta eventuella brott? Och hur du hanterar eventuella konsekevenser?
Du har fått bilden digitalt, men är det förknippat med nån sorts avtal som säger vad du får göra med bilden?
Det man kan undra är huruvida utskrift innebär att du framställer ett nytt exemplar? Strikt tolkat tror jag nog att det gör det. Och det får du inte göra utan upphovsmannens tillstånd.
Frågan är vem som ska upptäcka ditt eventuella brott? Och hur du ställer dig till att begå detta eventuella brott? Och hur du hanterar eventuella konsekevenser?
Du har fått bilden digitalt, men är det förknippat med nån sorts avtal som säger vad du får göra med bilden?
Sauron
Aktiv medlem
För jag kan få dom bli bättre genom bildbehandling! Och även större
Edit: de är undemåliga för det priser alltså. Som gratis är de acceptabla. Undrar bara vad lagen säger då de redan via mms och mail gett oss digitala kopior.
/Stefan R. Nilsson
Spontant (utan att veta): Har ni fått dem så har ni väl fått dem - eller skrev du på något avtal innan de skickades till dig? Om inte så torde det vara svårt för fotografen att begära något i efterhand.
(möjligen om du börjar sälja dem vidare och tjäna pengar, då kanske någon "rimlighetsprincip" träder in)
/Roger
Edit: erro hann emellan...
Rommel
Avslutat medlemskap
Skolfotoföretaget skickar ut bilden i digital form nån minut efter man tagit fotot.
Papperskopiorna för påseende fick vi typ efter 5 veckor.
Ingen bindning till nåt. Bara att returnera papperskopiorna och se glad ut.
Som jag ser på saken och läst på så får jag göra i stort sett vad jag vill med det fotot då de avbildar mitt barn som jag har fullmakt för samt att de givit mig en digital kopia som flyter omkring i datorn, molnet, kamera samt telefonservrar.
/Stefan R. Nilsson
Papperskopiorna för påseende fick vi typ efter 5 veckor.
Ingen bindning till nåt. Bara att returnera papperskopiorna och se glad ut.
Som jag ser på saken och läst på så får jag göra i stort sett vad jag vill med det fotot då de avbildar mitt barn som jag har fullmakt för samt att de givit mig en digital kopia som flyter omkring i datorn, molnet, kamera samt telefonservrar.
/Stefan R. Nilsson
Rommel
Avslutat medlemskap
Du är utan tvekan den snålaste jag "träffat".
Om du inte är nöjd, varför inte ta egna bilder på dina barn?
Jag är knappast snål! Men jag betalar inte 1000 kr för en bild som en fotograf misslyckats med. Särskilt då man har ett val att inte köpa.
Jag har inte valt fotograf eller ens varit med på fotograferingen.
Menar du att man är tvungen att betala för att inte kallas snål? Jag har ju redan en digital kopia. Det liksom ingick när jag registrerade ett konto hos företaget.
Jo, visst kan jag ta bilder på mina egna barn. Vad har det med saken att göra? Har tusentals bilder på dom redan.
/Stefan
Fex
Aktiv medlem
Vad gäller bilden osv vet jag inte men jag tycker du ska strunta i den undermåliga bilden och ta en egen istället. Gör det till en rolig grej och försök att rätta till det du tycker är dåligt och behålla det du ev tycker är bra istället för att försöka rätta till något i efterhand som skulle gjorts vid fototillfället Dåligt svar på din fråga dock.
148637
Avslutat medlemskap
Jag är knappast snål! Men jag betalar inte 1000 kr för en bild som en fotograf misslyckats med. Särskilt då man har ett val att inte köpa.
/Stefan
Om fotografen har misslyckats, varför vill du då använda bilden?
Rommel
Avslutat medlemskap
Om fotografen har misslyckats, varför vill du då använda bilden?
Bra fråga. Kanske för att jag kan och vill veta vad lagen säger. Denna tråd gäller lag och inte moral. Så sluta fåna er. Fotograferar själv skolfoton på betalning så då kanske det är bra att veta.
Har redan eliminerat problemet med att folk inte betalar utan scannar eller fotograferar av fotot.
/Stefan
Rommel
Avslutat medlemskap
Nog låter det märkligt att använda en misslyckad bild från en fotograf när man har tusentals egna bilder på barnen. Har du ingen egen som är bättre?
[edit] f-låt missade var tråden låg, nu är det mer rimlig frågeställning
Har liksom inte med frågeställningen att göra. Huvudfrågeställningen lyder "Får jag göra kopior av ett skolfoto som jag fått i digitalform"
Dilemmat är att en fotograf som man inte väljer utan man väljer kommer dit och fotograferar en massa barn helt gratis under tidspress.
Man får en digital kopia direkt och sedan skickar företaget ut paketbilder per automatik till barnets föräldrar. Man väljer sedan att köpa paket, delar eller inget alls. Köper man inget alls oavsett man är nöjd eller inte så skickar man tillbaka bilderna. Dock finns en digital kopia kvar i mailet.
Vad säger lagen. Vad moralpoliserna säger vet jag redan.
Deras reklamblad "Gratis bild till mobilen!"
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Varför inte kolla med en jurist?
Personligen är jag tveksam om det är lagligt. Men varför bry sig om upphovsrätten annat än om det är så att det är någon annan som använder den egna bilden?
Personligen är jag tveksam om det är lagligt. Men varför bry sig om upphovsrätten annat än om det är så att det är någon annan som använder den egna bilden?
148637
Avslutat medlemskap
Hittade detta på SFF. Jag tolkar det som att du inte får redigera bilden. Punkt 5.
http://www.sfoto.se/bilder-och-upphovsratt
Rommel
Avslutat medlemskap
Hittade detta på SFF. Jag tolkar det som att du inte får redigera bilden. Punkt 5.
Jag har inte köpt nåt....
EDIT: Mer specifikt. Fått den gratis!
/Stefan
cocuyo
Avslutat medlemskap
Enligt 49 a § i upphovsrättslagen får man inte göra exemplar av andras fotografier utan tillstånd.
Undantaget som finns för privat bruk i 12 § gäller enbart offentliggjorda verk.
Som jag tolkar 49 a, får man alltså inte göra kopior av ett verk som man har fått sig tillsänt utan upphovsmannens tillstånd om verket inte är offentliggjort.
Om jag förstod det rätt har du fått en "Gratis bild till mobilen", och den borde du rimligen få anpassa i format till mobilen.
Undantaget som finns för privat bruk i 12 § gäller enbart offentliggjorda verk.
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Som jag tolkar 49 a, får man alltså inte göra kopior av ett verk som man har fått sig tillsänt utan upphovsmannens tillstånd om verket inte är offentliggjort.
49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.
Om jag förstod det rätt har du fått en "Gratis bild till mobilen", och den borde du rimligen få anpassa i format till mobilen.
cocuyo
Avslutat medlemskap
Får jag ändra en rubrik på aftonbladets site o skriva ut den o ha den på väggen? Kanske inte, men vem bryr sig?
Jo, du får göra i stort sett vad du vill med publicerat material, så länge du bara använder det privat.