Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera och plagiera - det lönar sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Om man tittar på de bilder som produceras i dagens Sverige (på fotosidan och andra håll) så kan man se att en del bilder förekommer om och om igen, fast med olika upphovspersoner.

Det som kan förvåna en storkonsument av bilder är att bilderna, trots att de knappast är unika, nästan alltid får förvånansvärt mycket beröm.

Typiska motiv som kan förekomma (främst i amatörsammanhang) är bland annat:

- Ett ensamt träd ute på en äng.

- Tjej som tar självporträtt, inte sällan naken eller väldigt lättklädd.

- Porträtt på gammal man eller kvinna.

- Hel- eller halvnaken tjej som ser sexig ut.

Ibland är det inte så uppenbart som med exemplen ovan, men om man vet lite om fotografi så kan man ändå tydligt se varifrån fotografen fått sin "inspiration". Ett exempel på sådant är Anton Corbijns portätt på Depeche Mode där sångaren står närmast kameran och i ofokus. En bild som kopierats tusentals gånger. Å när det gäller detta med att kopiera kända bilder så tycker jag att det kan ses nästan lika ofta hos professionella fotografer som hos amatörer.

Då till min tanke. Är det egentligen inte så att det faktiskt lönar sig att både kopiera och plagiera andra fotografer så mycket som möjligt om man vill nå ära och berömmelse som fotograf?

Eller med andra ord; varför uppfinna hjulet två gånger? Som en av mina gamla chefer brukade säga när han snodde någon annans idé!

/Joakim

Senast ändrad:
Jag tror att det lönar sig att plagiera och kopiera men mest för att fotografen själv lär sig mer och utvecklas.
Att nå ära och berömmelse är få förunnat och inte alltid eftersträvansvärt.

Klart att det lønar sig att skapa egna versioner av sådant som redan existerar. Både før att som Kristoffer skriver, att det fungerar utvecklande men också før att det kan vara så att en efterapning av en tanke/idè kan vara ett framgångsrikt och strategiskt drag. Kær på sæger jag men plagiera ej!

Plagiat ær ju per definition ngt åtmindst, etiskt fel att producera. Men en "efterapning" behøver nødv,vis inte vara ett per definition "plagiat"!

Det som fungerar fungerar, thats it.

Mvh Niclas,

Jag har inte sett Anton's porträtt men på beskrivningen låter det som han har härmat en annan fotograf. Som kanske har kopierat en annan fotograf etc...

Detta fenomem går ju igen i musik, mode, bildesign och mycket annat.

Vi människor är flockdjur och vill ofta likna varandra, hitta likasinnade som tycker lika dant som vi själva.

Ja visst är det så att det lönar sig att kopiera och plagiera. Men ibland tycker jag det är lite märkligt hur "samma" bilder kan hyllas igen, och igen, och igen! Ibland får jag nästan lust att bita mig i armen när jag ser den del nytagna bilder eftersom de så uppenbart är plagiat.

Men ändå får de beröm. Glömmer vi så fort, eller ser i bara mellan fingrarna. Eller är vissa motiv/kompositioner så universella och tilltalande att vi faller för dom om och om igen?

/Joakim

Blir nog svårt för dig

Att fota något som ingen annan fotat förut, klart man får ideer o inspiration av andras bilder man ser en fin bild o tänker fan det där måste jag pröva det är ju så man kan utvecklas.
Tror jag ska försöka få upphovsrätt på alla halvnakna tjejer

Vissa bilder är universella och tilltalande om och om igen.

Ett ensamt träd på en äng tror jag är en bild som tilltalar oss djupt in i själen. Även om man kan bli otroligt trött på mångfalden.

Klichébilden nr:1. "Vacker solnedgång". Hatad och älskad på samma gång.

Re: Blir nog svårt för dig

vargen24 skrev:
Att fota något som ingen annan fotat förut, klart man får ideer o inspiration av andras bilder man ser en fin bild o tänker fan det där måste jag pröva det är ju så man kan utvecklas.
Tror jag ska försöka få upphovsrätt på alla halvnakna tjejer

Ja nog lär det vara rätt svårt, för att inte säga omöjligt, att ta bilder som inte på något sätt liknar det andra tagit förut.

Men nu menar inte jag bilder som bara liknar andra bilder - utan de där som mer eller mindre är rena kopior. Men som ändå får beröm och uppmärksamhet som om de aldrig tagits förut. Men det är nog som Jan Olof skriver, en del motiv tilltalar oss in i själen.

/Joakim

Här har jag föresten själv inspirerats av Corbijns bilder när jag plåtade en kompis! :)

/Joakim

Bilagor

• morgan_13b.jpg
    morgan_13b.jpg
    29.7 KB · Visningar: 903
"So what..."

Mitt motto är "Det har säkert gjorts förr men *jag* har inte gjort det ännu."

Om varenda bild, bok eller musikstycke måste vara helt unika så kan man lika gärma lägga ner verksamheten direkt.

Hur nyskapande tror du att är själv givet alla bilder som redan finns ute i världen?

Jag tycker nog att debatten bör nyanseras, jag anser ju kunskap ska vara fri, det är ju sånt skolan/universitet och mycket av forskningen bygger på. Att kunskapen är fri är en grundregel som jag tycker aldrig bör tummas på, problemet är just att enkla innovationer sprids utan att upphovsmannen får kredit, men det tycker jag att man får ta.

Stopp och belägg - halt!

Om ni läser mina inlägg så ser ni att jag inte på något sätt påstår att det är fel att härma eller inspireras av andra. Jag söker ständigt inspiration hos andra fotografer - varje dag.

Det jag tycker är lite märkligt är hur omgivningen accepterar upprepningarna om och om igen. Det vill säga hur bildbetraktare och bildkonsumenter faller för samma slags motiv, kompositioner och grepp.

Och eftersom det förhåller sig på detta vis så verkar det, enligt min mening, faktiskt vara lönsamt att både kopiera och plagiera andra.

Eller som en känd fotograf sa (kommer tyvärr inte på vem just nu); amatörer kopierar - proffs snor rakt av! :)

/Joakim

Som sagt...

En av de bilder som jag fått mest beröm för här på fotosidan. Personligen anser jag att den är långt ifrån en av mina bästa. En medelmåttig bild helt enkelt.

/Joakim

Bilagor

• trädet.jpg
    trädet.jpg
    46.2 KB · Visningar: 842
Senast ändrad:
Jag försöker verkligen inte titta på andra så mycket. Men det är väldigt svårt att inte göra. Vare sig man vill eller inte så inspireras man. Svårt att sträva emot.

Jag tänkte precis skriva att det är svårt att nå "riktig" berömmelse ifall man inte gör annat än tydliga plagiat men sedean kom jag på att det inte är sant. Ulf Lundell är ju uppenbarligen rätt känd, men där kanske det är något annat som spelar in. Annars tänker jag själv som Victor; för det mesta. Men ibland går jag in för att "göra andras bilder" bara för att ha gjort dem själv, för att det är kul helt enkelt.
Sedan kan man ju diskutera vad som är plagiat och inte, och om det är originalitet eller bemästrande som är syftet. Det har ju förändrats genom tiderna.

Sen har vi den "hemska marknaden" som leder skapandet åt den riktning som ger mest beröm. Inte alltför sällan bottnar skapande i jakten på detta kärlekssubstitut.

ANNONS