Annons

Kopiera mellan två externa hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

Jackie J

Medlem
Hej

Jag undrar om det finns något smidigt sätt att lätt kopiera allt på en extern hårddisk till en annan? Diskarna är av samma märke och modell.

MVH Jane

Om du har Windows/PC: Koppla in båda, öppna den du vill kopiera från i ett explorerfönster, tryck CTRL-A för att välja alla, tryck CTRL-C för att kopiera, öppna ett likadant fönster för andra disken och tryck CTRL-V för att klistra in, vänta tills det är klart.

Super

Tack Jonas för snabbt svar. Det låter verkligen enkelt, då ska jag prova det. Tack och ha en fin dag idag!

Jane

När man ska kopiera mycket data (typ över 50-100 GB) mellan två diskar så vill man verkligen vara säker på att allt har kommit med (speciellt om man ämnar formatera den första!), vilket är ett klart problem med utforskaren. Dessutom så har den en tendens att poppa upp obehagliga rutor som avbryter hela kopieringen då och då.

Jag använder ett gratis program som heter Allway Sync: http://allwaysync.com/

Det finns en uppsjö liknande program, vissa gratis vissa kostar. Allway Sync funkar bra för mig :)

Öh...va? Nej? Vad skulle det vara för problem och vad är det för rutor du snackar om?

Allvarligt talat, har du aldrig någonsin råkat ut för att du håller på och kopierar stora mängder filer med utforskaren och helt plötsligt får upp en dialogruta om filkonflikt, trots att du kopierar till en förut tom katalog? Det har hänt mig massor med gånger, nästan varje gång jag försöker flytta/kopiera väldigt stora kataloger. På åtskilliga datorer med Windows genom åren, så försök inga lustigheter med "dags att köpa ny dator"! Och så länge som dialogrutan är öppen så pausas kopieringen, så när man kommer tillbaka 6 timmar senare så har det inte hänt nånting.

Det är väldigt lätt att röra till det om man börjar flytta i mindre partier. Det är, jag talar av egen erfarenhet, lätt hänt att man missar någon viktig katalog djupt nere i katalogsystemet.

Det intryck jag fått av Windows utforskare är att kopierar man stora mängder eller många filer/mappar i en stöt så är det instabilt. Känns också som det går onödigt segt. Kör själv med gratisprogrammet SyncToy v2.0 som funkar bra för mina behov. (Finns gratis på Microsoft).

Öh...va? Nej? Vad skulle det vara för problem och vad är det för rutor du snackar om?

Jo, det dyker nästan alltid upp någon systemfil eller annan fil som ställer till det och avbryter kopieringen om man kopierar en hel disk.
Sen har man ingen aning om vad som kommit med eller inte. SyncToy från Microsoft funkar bra och är gratis sen finns det andra program också som jag inte provat.

Jag har faktiskt aldrig upplevt att en kopiering avstannar. Jag bara markerar och drar. Häromdagen kopierade jag 500 gig.

Jo, det dyker nästan alltid upp någon systemfil eller annan fil som ställer till det och avbryter kopieringen om man kopierar en hel disk.
Sen har man ingen aning om vad som kommit med eller inte. SyncToy från Microsoft funkar bra och är gratis sen finns det andra program också som jag inte provat.

Systemfiler som ställer till det när man kopierar mellan två EXTERNA hårddiskar. Har lite svårt att tro det faktiskt.

Men visst håller jag också med om att det är enklare att använda något verktyg som håller reda på vad som kopierats och inte kopierats.

Systemfiler som ställer till det när man kopierar mellan två EXTERNA hårddiskar. Har lite svårt att tro det faktiskt.

Men visst håller jag också med om att det är enklare att använda något verktyg som håller reda på vad som kopierats och inte kopierats.

För mig brukar systemfilen "thumbs.db" ställa till besvär. Jag antar att den hamnar i alla mappar med tumnagelvisning, även på externa.

Jasså? Orkar du utveckla?

Uppenbarligen så är jag inte ensam om att få problem med dialogrutor som poppar upp då och då. Du som är så säker på din sak och att du har rätt och att det absolut aldrig poppar upp några dialogrutor som pausar kopieringen kan väl vara vänlig och förklara hur man ska göra? För jag har då inte lyckats lista ut det, och jag har ändå över 20 års daglig datorvana..

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto