Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera hela negativet (inklusive hålen på kanterna) i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

krillemarklund

Avslutat medlemskap
Hej.
Visste inte var annars jag skulle lägga detta inlägg.

Är det möjligt att få denna tjänst i Stockholm ?
Jag har inte tillgång till eget mörkrum för framkallning och vill ha inkopierat hela negativet ,inklusive hålen som negativen matas fram med, på papperskopian.

Jag vet inte svaret på din fråga, men ett hett tips är nog att maila/ringa t.ex. Crimson. De har väl labb i Stockholm och jag tvivlar på att de inte kan utföra det du efterfrågar.

Det funkar med skanner som tar 120-film, jag brukar skanna direkt på glaset när jag kört 135- film genom Holgan.

Det var inte svar på din fråga men det är ett alternativ!

Alla proffslabb klarar detta! Handlar om vad du vill betala...
Vill du göra det analogt så köper du ett mörkrumspaket som klarar 6X6 så får du plats. En modern flatbädds scanner klarar det annars.
Kolla Epson, Canon mfl. Fråga vilken storlek de klarar!
Hittar du inget i din prisklass så finns det filter till Photoshop. eller så fixar du "filmen" i Illustrator...
Lycka Till!
Christian Berven

krillemarklund skrev:
vill ha inkopierat hela negativet ,inklusive hålen som negativen matas fram med, på papperskopian.

Vill du ha det för utseendets skull, eller för att det finns information i remsan som du vill åt? Om det är det förra, så duger ju Christians tips utmärkt: skanna in "som vanligt" med hjälp av t.ex. Crimson och lägg till filmremsram innan du skickar till utskrift.

Per.

När man fotar 135-film i en Holga (som är gjord för 120-film) så blir filmen exponerad över hålen och jag tror att det är den här effekten Kristoffer vill åt. Den här är skannad med Epson v500 flatbäddsskanner:

Bilagor

• kopia22.jpg
    kopia22.jpg
    78.4 KB · Visningar: 418
Senast ändrad:
joroka skrev:
När man fotar 135-film i en Holga (som är gjord för 120-film) så blir filmen exponerad över hålen och jag tror att det är den här effekten Kristoffer vill åt.

Å, tusan! Tack för den upplysningen!

Kristoffer, glöm mitt aningen naiva inlägg är du bussig!

Per.

joroka skrev:
När man fotar 135-film i en Holga (som är gjord för 120-film) så blir filmen exponerad över hålen och jag tror att det är den här effekten Kristoffer vill åt. Den här är skannad med Epson v500 flatbäddsskanner:

Äkta full frame då! :)

Häftigt!

Scanna själv.

Tacksam för alla svaren !

Det är det som Johan K pratar om som jag skall göra.
Jag frågade på Crimson om de kunde ge mig kopior som den Johan visar ovan, fast de kunde de inte sa hon ...

Jag äger varken en skrivare eller scanner utan överlåter dylika investeringar till fotolabben.

Det känns lite krångligt att framkalla filmen, scanna hemma och sedan skicka tillbaka för framkallning. Borde de inte kunna scanna in hela 135-negativet som 120 direkt där ?

Är det svartvitt så kan jag fixa det utan problem.

Färg gör jag inte själv.

Men hör med en fotoklubb i ditt närområde.

Skulle tro att Proffskopia i Jönköping kan fixa det.
Troligtvis även VSFL i Göteborg (Om det nu heter VSFL längre). Hittar du dem inte så kan jag fråga en som jobbar där, hör av dig bara.

Kolla med Fotokungen, framkallningsnissen tycks göra sådant manuellt till skillnad från de stora kedjorna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto