Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera foto för att förstora

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoankan

Aktiv medlem
Har ett gammalt foto jag skulle vilja förstora och funderar hur jag gör det bäst.

Har inget negativ eftersom det är några år gammalt och digitalt har det aldrig varit.

Provade att fota bilden med systemkameran under solskydd utomhus men jag tycker att strukturen på fotopappret framträdde lite väl mycket. Är det bättre att scanna in bilden eller kan man lämna in fotot någonstans utan att det kostar allt för mycket. Har 3st foton jag skulle vilja få digital så jag kan beställa förstoringar.

Edit: Bor i Stockholm

Det borde gå bra att fotografera av den, bara du ser till att lägga ljuset rätt.

För det mesta vid reproduktioner har man två ljuskällor som man riktar i sned vinkel från vardera sidan mot bilden som ska fotograferas av. På reprostativ brukar det finnas två lampor på armar vid sidan av det som ska fotograferas av, och det är ganska enkelt att sätta upp det så också om man inte har ett reprostativ. Om strukturen har en tendens att komma fram, kan man prova med mjukare ljus; exempelvis rumsljus från taket, där själva lampan är skymd på lämplig sätt.

Det brukar funka bra med vanligt lampljus, bara man sätter vitbalans efter det. Om man använder ett vanligt stativ och fotograferar vertikalt, får man se upp så att man inte får skuggning av något stativben mot bilden. Om man sätter kameran på större höjd, så att stativbenen står glesare, är skuggorna diffusare och når inte så långt. Kanske man får kliva upp på en stol för att se i sökaren, men just det sättet har jag använt för att fotografera olika konstalster, och det har fungerat mycket bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar