Annons

Kopiera färgneg till s/v papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag har sett någon lyckats med det, alltså med bra resultat i s/v kopieringsapparat. Provade själv från en portra men får inte alls fram bra kopior. Spelar apparat, papper, optik roll i det fallet eller är det bara filter och tid att bry sig om? Har hört att det ska funka med långa tider men mina bilder blir kontrastlösa trots jättelånga tider med höga filternr.

Gör jag fel eller hade den jag sett som lyckats bara tur? Har någon av er testat med bra resultat och hur gjorde ni i så fall?

Jag tror att det ska finnas speciella papper för kopiera färgneg till svartvitt. Vet inte vad dom heter, men kanske nån annan vet.

Papperet jag testat på är Fotokemika Fineprint. Vore ju kul om det bara var det som var problemet för nya papper kan man ju alltid köpa..

Alla tips om pappersorter som funkar är jättevälkommet.

Panalure. Det måste man dock använda i totalt mörker.

Det *går* att kopiera på vanligt svartvitt papper, men då måste man använda filter för högre kontrast (eller 4:an eller 5:ans graderade papper) Konverteringen av färgerna kan dock bli lite missvisande.

J. Patric skrev:
Panalure. Det måste man dock använda i totalt mörker.
Tackar:) Började just en beställning och läste att detta papperet kräver speciellt mörkrumsfilter, t e x kodak nr 13. Nåt sånt har jag inte och undrar därför om det kan funka med andra filter. Någon som vet vilkra i så fall?

Du kan använda de flesta VC papper och jag rekommenderar split-filter teknik ex ½-1½:an 1/3 del av tiden och sedan 4½-5:an resten för att få bra gråskala men det beror ju naturligtvis på negativets kvalité. Du måste prova dig fram med olika filter. På ett besvärlig negativ fick jag använda både 0(4sek), 3(4sek) och 5(25sek):ans filter (säkert helt galet men det fungerade). Panalurepappret är ingen direkt hit - riktigt dåligt i mina ögon faktiskt. Jag har själv använt Fineprint med riktigt bra resultat men också Ilford. Det är ganska trixit att få fram fin svärta men det går. Selentoning för D-max spädning ca 1:20 rekommenderas efteråt.

Senast ändrad:
lotelo skrev:
Tackar:) Började just en beställning och läste att detta papperet kräver speciellt mörkrumsfilter, t e x kodak nr 13. Nåt sånt har jag inte och undrar därför om det kan funka med andra filter. Någon som vet vilkra i så fall?

Hör efter med Photax. De brukar ha bra koll på sådant. Tyvärr är Panalure dyrt. HEY! Jag ser nu i Photax realista att de säljer ut Panalure till överkomligt pris. 25-pack 20x25cm för 75 kr (ordinarie pris 280kr), 100-pack för 260 kr (ord. pris 490 kr). Realistan gällde bara till 25 Augusti, men du kan ju höra om de har kvar papperet till samma pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar