Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera databas i Elements 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
God Morggon!

Jag använder Elements 3, men har inte hittat någon funktion för att säkerhetskopiera själva databasfilen. Kanske är jag ute och cyklar, men jag inbillar mig att jag behöver den funktionen.

Om jag vill återställa mid dator genom att lägga tillbaka en äldre diskklon så kommer väl allt jag sorterat och pysslat i Elements sen klonen togs att saknas? En variant vore ju att lagra databasfilen på någon annan partition än C:, det kanske funkar om man väljer att installera programet på en annan partition?

Tacksam för råd!

/Per
 
I den inbyggda backupen som du säkert sett, så får du databas samt alla bilder med dig. Den kan du lägga var du vill och även flytta till en annan dator. Jag har gjort det själv flera gånger, dels till min bärbara och även vid formatering av den stationära lagt tillbaks hela backupen efteråt. Fungerar perfekt, allt jobb som gjorts är kvar, taggar och kataloger m.m. Se bara upp att det inte finns dubletter av filnamnen nånstans, verkar som backupfunktionen får spader då....förlorade massor av bilder en gång p.g.a. det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.