Annons

Kopa Nikon i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Dahl

Avslutat medlemskap
Har funderingar pa att kopa kamera, en dSLR, och befinner mig for tillfallet i Japan. Kan darfor spara en slant om jag valjer att kopa har, i butik. Undrar om det finns nagra storre risker med ett kop har, jamfort med hemma?

(Ex. kan jag reparera kameran i Sverige om nagot hander? Gar manualen byta mot svensk el. engelsk? Laddning av bat? Nagon som har erfarenhet med detta?)

Vill som sagt kopa en dSLR, blir min forsta. Har kikat pa Nikons D50 samt aven D70 och D70s. Behover en kamera av god kvalitet, nagorlunda lagt pris och som haller ett tag att utvecklas med. Har forstatt att en av de storre skillnaderna mellan D50 och D70s ar objektivets kvalitet. Ar detta nagot som "medelfotografen" lagger marke till, eller kan jag tryggt satsa pa en D50? Har en begransad budget och har darfor aven overvagt begagnade kameror ex. D70 eller andra kameramarken om det skulle underlatta... Ar begagnat vettigt eller ska man passa sig?

Priserna har borta ar som foljer (om jag inte har missat skatt el likn.):

Nikon D50 + AF-S18-55 ca. 5110 kr
Nikon D50 + AF-SDX 18-55 + 55-200 ca 6800 kr

Nikon D70s + AF-SDX18-70 ca. 7300 kr

Nikon D70 (begagnad i butik) utan obj. ca. 3300 kr

Ar lite forvirrad over detta och har tyvarr inte basta kollen pa kameramarknaden just nu, sa hoppas nagon kan sta till hjalp :) Behover ni mer info sa ska jag forsoka ordna det.. Tack pa forhand!

/ Torjus
 
Priset på D70s är ungefär vad du får ge för en begagnad D70 hemma i Sverige.

Priset på begagnat D70 var ju ganska lågt. Samtidigt hänger det ju helt på hur många exponeringar det fått utstå och allmänna skicket.

Jag hade nog gått på D70s kittet eller beg D70 hus och sedan köpt ett beg 18-70 för ~1500-1800kr hemma i Sverige (eller på plats i Japan?).

Du borde ju kunna köpa någon roligare glugg än 18-70 till bra pris i Japan också som alternativ. :)
 
T.Dahl skrev:
Har funderingar pa att kopa kamera, en dSLR, och befinner mig for tillfallet i Japan. Kan darfor spara en slant om jag valjer att kopa har, i butik. Undrar om det finns nagra storre risker med ett kop har, jamfort med hemma?

(Ex. kan jag reparera kameran i Sverige om nagot hander? Gar manualen byta mot svensk el. engelsk? Laddning av bat? Nagon som har erfarenhet med detta?)

Vill som sagt kopa en dSLR, blir min forsta. Har kikat pa Nikons D50 samt aven D70 och D70s. Behover en kamera av god kvalitet, nagorlunda lagt pris och som haller ett tag att utvecklas med. Har forstatt att en av de storre skillnaderna mellan D50 och D70s ar objektivets kvalitet. Ar detta nagot som "medelfotografen" lagger marke till, eller kan jag tryggt satsa pa en D50? Har en begransad budget och har darfor aven overvagt begagnade kameror ex. D70 eller andra kameramarken om det skulle underlatta... Ar begagnat vettigt eller ska man passa sig?

Priserna har borta ar som foljer (om jag inte har missat skatt el likn.):

Nikon D50 + AF-S18-55 ca. 5110 kr
Nikon D50 + AF-SDX 18-55 + 55-200 ca 6800 kr

Nikon D70s + AF-SDX18-70 ca. 7300 kr

Nikon D70 (begagnad i butik) utan obj. ca. 3300 kr

Ar lite forvirrad over detta och har tyvarr inte basta kollen pa kameramarknaden just nu, sa hoppas nagon kan sta till hjalp :) Behover ni mer info sa ska jag forsoka ordna det.. Tack pa forhand!

/ Torjus

Du har ingen garanti i sverige, du får köpa svensk manual för 300-400, du kan inte använda Nikonverkstäder ens om du betalar för jobbet.

Så köp du objektiv osv i Japan som det är världsgaranti på och kamerahuset i Sverige.
 
Forst och framst, tack for hjalpen!

Ar det korrekt uppfattat att det da inte finns nagot satt att ev. reparera kameran (/obj. utan varldsgaranti) i Sverige? Galler detta bara Nikon eller ocksa andra kameramarken, ex. Canon, Olympus osv.?

Tar garna flera svar pa mina forsta fragor, om nagon har nagot att tillagga! :)
 
T.Dahl skrev:
Forst och framst, tack for hjalpen!

Ar det korrekt uppfattat att det da inte finns nagot satt att ev. reparera kameran (/obj. utan varldsgaranti) i Sverige? Galler detta bara Nikon eller ocksa andra kameramarken, ex. Canon, Olympus osv.?

Tar garna flera svar pa mina forsta fragor, om nagon har nagot att tillagga! :)

Nikon befattar sg inte med kameran alls men däremot kan ju oberoende verkstäder som är nikonauktoriserade göra jobbet åt dig mot betalning.
 
Hur är det om man köpt kameran i Norge då? Funderar på att beställa en d70s från Scandinavian photo. Jag kommer ju att åka hem till sverige sen, måste jag skicka huset till Norge för reparation då?
 
Björn Sjögren skrev:
Hur är det om man köpt kameran i Norge då? Funderar på att beställa en d70s från Scandinavian photo. Jag kommer ju att åka hem till sverige sen, måste jag skicka huset till Norge för reparation då?

Förutsatt att kameran inte är en gråimport i Norge så gäller europagaranti för denna kamera.

// Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.