Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopa kamera i Thailand/skatt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Oet6

Medlem
Hej!
Jag tanker kopa en kamera och 2 st objektiv i Thailand (mest troligt iaf) och jag har hort att man kan fa tillbaka 7% av summan om man fyller i lite formular osv nar man ska hem, sa min fraga ar...

Far den svenska tullen uppgifter pa nagot satt om kopet sa att man maste betala svensk skatt (25% + tullavgift) nar man tar in grejerna i Sverige?

For isf sa ar det inte lont att kopa grejerna har...

Tack pa forhand
Fredrik
 
Oet6 skrev:
Hej!
Jag tanker kopa en kamera och 2 st objektiv i Thailand (mest troligt iaf) och jag har hort att man kan fa tillbaka 7% av summan om man fyller i lite formular osv nar man ska hem, sa min fraga ar...

Far den svenska tullen uppgifter pa nagot satt om kopet sa att man maste betala svensk skatt (25% + tullavgift) nar man tar in grejerna i Sverige?

For isf sa ar det inte lont att kopa grejerna har...

Tack pa forhand
Fredrik

Risken att bli stoppad och åka på tull och moms i Sverige finns även om den inte är så stor.
Ny kamera med serienummer som visar att den kommer från Thailand och originalkartonger samt kvitton i bagaget leder till tull/moms samt straffavgifter.

Normalt sett är det knark man letar efter och där är thailändarna mycket effektiva så jag tror väl inte att dom synar bagaget så speciellt mycket mer än om du kommer från tex USA.

Något samarbete mellan Thailändsk tullmyndighet och Svenksa tullen tror jag inte på men det kan inte helt uteslutas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.