ANNONS
Annons

Konverterfråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Omega3000

Aktiv medlem
Har ett 300/2.8 och när jag sätter på en 1.4 konverter så blir det ju ett 420/4 har jag förstått.
Nu till min fråga när jag sätter på konvertern så brukar jag ha bländaren kvar på 2.8,jag ser att slutartiden minskar i kameran automatiskt eller ska jag ställa kameran på bländare 4?
mvh

Det beror på vad du har för TC. Använd största bländdaren du kan ställa in och låt kameran sköta exponeringstiden (AV). Vissa TC reggar sig korrekt och indikerar rätt bländarvärden vissa kombinationer av hus, TC och objekiv reggar sig inte korrekt och då är det bara att komma ihåg att EXIF är et bländarsteg fel.

Optiskt i verkligheten så förlorar du alltid ett steg på en 1.4X TC även om kameran inte allti förstår det.

Om man ska vara petig så är det en lyckträff om objektivet ligger på 300mm, det kan vara tex 280mm. 1,4x konvertern är det naturligtvis samma sak med, kan vara 1,4 eller tex 1,35 men om den är på 1,45 så kallar dom den 1,5...
Antagligen ligger kombinationen inte under 400mm, men man vet inte(se Fotos tester).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar