Advertisement

Annons

konverter till sigmas 70-300 (sony alpha)

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnoliaW

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig en telekonverter till min kamera och mitt teleobjektiv sigma 70-300. Vad ska jag köpa??
Säkert finns det någon som kan ge mig något tips?!!
Och vad ä'r det för för/nackdelar med ett sådant?

Johanna

ditt objektiv är mjuktecknande redan utan konverter vid 300mm, med en konverter blir resultatet katastrofalt dåligt, även om det bara är en med 1,4x, dvs inget att rekommendera. Konvertrar kräver alltid bra och dyrt glas för att fungera ok

Vad han menar är att objektivet redan som det är blir oskarpt på 300mm och med konverter blir det ännu sämre.Även AF kommer att sluta fungera.Med konverter behöver man ljusstarka dyra objektiv för att allt ska fungera.Det är bättre du beskär bilderna i datorn.MVH.

Ok, då förstår jag. Har märkt att det inte blir fullt så bra bilder när jag zoomar in fullt. Är det då bättre att bara zooma halvvägs och sen beskära i efterhand? eller ska man helt enkelt köpa ett dyrarae objektiv.
Nån som har något bra tips på ett bra zoomobjektiv isåfall på minst 300mm?

Ok, då förstår jag. Har märkt att det inte blir fullt så bra bilder när jag zoomar in fullt. Är det då bättre att bara zooma halvvägs och sen beskära i efterhand? eller ska man helt enkelt köpa ett dyrarae objektiv.
Nån som har något bra tips på ett bra zoomobjektiv isåfall på minst 300mm?

Skulle kolla på Sigmas nya 70-300 med bildstabilisering lite över 4000kr,eller Sigma 120-400 kanske.Dyrare men mycket bättre än ditt billiga Sigma.MVH.

Optik är dyrt att tillverka, det är manga komplicerade steg. Om man lägger ner mycket pengar vid konstruktionen av glaset så kan man få bra optik, och tvärt om.

Enkelt svar - Man får vad man betalar för.

Men det handlar nog snarare om vad som som är ok för en själv. Jag kompromissade med "skärpan" när jag valde ett Sigma 70-200 HSM II framför Tamrons dylika för det fanns andra faktorer än maximerad skärpa jag prioriterade.

Men jag håller med ovanstående att du bör inte sätta en TC på det objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar