Annons

Konverter och Mellanring.

Produkter
(logga in för att koppla)

uncle

Medlem
Hej.

Jag hade tänkt utöka min fotoväska med en telekonverter och en mellanring men jag vet inte riktigt vad jag ska välja.

Jag har en Nikon D70 och har kollat på ett par olika:

- Kenko AF Telekonverter 2,0x PRO300 Digital
- Sigma EX 2,0x APO telekonverter

Nån som har nån erfarenhet mellan dessa? Jag lutar idag mot Kenko för att den verkar ha fått bättre resentioner.

Sen när jag kollat på mellanringar så är det enda jag igentligen hittat en Kenko AF Mellanring 25mm. Nån som testat denna eller har nått alternativ?

Har sett att Soligor också har modeller av dessa båda men har aldrig hört nått om detta märke så jag vill nog itne prova dem.

Nån som kan hjälpa till :)

/pe

Bland "pirat"-konvertrar tycker jag att Kenkos Pro 300 är den klart bästa, men den ger ett sämre resultat än vad orginalconvertern för Canon gör och det tror jag även gäller för Nikon. Du ska också vara medveten om att med en 2x converter får du alltid en märkbar försämring av skärpan.

Vad gäller mellanringar så spelar det ingen roll vilken man använder, så länge som informationsöverföringen från objektivet fungerar, eftersom det inte sitter några linser i dom. Jag tror att det fungerar alldeles utmärkt med Soligor men jag har inte provat själv.

Telekonvertrar fungerar bäst på teleobjektiv. Sigmas telekonvertrar sticker ut en bit på framsidan, vilket gör att bakre linsen i det tänkta objektivet som den ska användas med ska sitta en bit in i objektivhuset. Om den sitter för nära bakkanten kommer skador att uppstå på respektive linsyta. Sigma har en tabell över vilka Sigmalinser den passar till. Kenkos har jag ingen egen erfarenhet av, men inbillar mig att även där har tillverkaren en idé om hur de kan användas.

Telekonvertrar äter ljus, så en 1,4 gångers äter ett ljussteg och en 2x äter två ljussteg. Autofokus brukar fungera till bl 5,6, sedan blir det för mörkt i sökaren och den lägger av/stängs av.

Mellanringar tycker jag att det går att köpa valfri leverantörs. Det finns inga glasbitar i dessa, utan de består av ett rör som ska överföras mekaniska och elektriska kontakter. Jag har en uppsättning från Kenko, men är övertygad om att respektive kameratillverkares och optiktillverkares kommer att fungera lika bra. Jag lät priset avgöra.

För att en telekonverter ska fungera bra krävs ett tele med riktigt bra optik. Jag har själv D70
och använder 70-200 VR 2,8 - Nikons AF TC-14E 1,4x fungerar strålande! Även AF TC-20E 2x funkar bra, men med större ljusförlust och inte riktigt lika bra skärpa, men ändå mer än godkänt!. Det framgår inte till vilket objektiv du hade tänkt använda konverter...

/RL

Jag har tänkt använda telekonverten med ett Sigma 70-300 APO objektiv.

Troligtvis kommer jag mest använda den med stativ.

Men det lutar iallefall åt Kenkos Pro 300 och kenkos mellanringar såg att de hade ett sett man kan köpa.

/Per-Erik

...och du är väl medveten om att ditt 70-300 blir ett 600/11 utan AF och med oerhört dålig skärpa. Men om du bländar ned 2 steg så kan du nog få kvalité... Men då är du förvisso nere på f22....Men visst.. En sommardag som idag så får du nog upp tiderna till 1/30...

RolandM skrev:
Ledsen, men Sigma 70-300 APO står inte med på listan över objektiv som Sigmas telekonvertrar är avpassade för.

Hela listan

Det hade jag missat, tackar. Då får jag kolla vidare på Kenkos Pro 300 hittar dock ingen liknande lista.

Tanken är att jag ska fota mest med stativ och under ljusa förutsättningar men jag vet att det kan vara att tänja på gränserna... men det är iallefall ett billigt alternativ till att köpa ett jätte glugg :)

uncle skrev:

Tanken är att jag ska fota mest med stativ och under ljusa förutsättningar men jag vet att det kan vara att tänja på gränserna... men det är iallefall ett billigt alternativ till att köpa ett jätte glugg :)

Det Jeppe skriver är värt att beakta. Jag tror att i realiteten är kombinationen praktiskt oanvändbar och därmed blir det bortkastade pengar.

hmm... men gäller detta även mellanringar? till dem hade jag tanken att använda mitt AF-S Nikkor 18-70mm DX?

uncle skrev:
hmm... men gäller detta även mellanringar? till dem hade jag tanken att använda mitt AF-S Nikkor 18-70mm DX?

Mellanringar flyttar närgränsen närmare kameran och stjäl även de lite ljus. Det funkar bra med mellanringar till de objektiv jag har i området 17-420 mm. Bara att passa sig att lägga in för mycket distans så att fokus hamnar inuti objektivet.

Ok, tackar. Nu lutar det nog åt bara mellanringar... :)

Om ni inte har nått tipps på nått alternativ till konverterna... :)

leta på tradera efter ett manuellt teleobjektiv -> .. så kommer du garanterat undan billigare och bättre än kombinationen 75-300 + TC

/Adam

Mellanringar SOLIGOR AF

Hej. vissrligen kör jag med canon men nu är det ju inte kameramodeller vi snackar..

Jag använde en 24mm:s mellanring Soligor AF på den här bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=223753

Jag tycker de funkar bra..
Men det är ju klart.. en riktig macro är bättre.
Men smakar det så kostar det, men i detta fall smakar det bra och kostar inte en arm och ett ben.

:eek:))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar