Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Konv 1,4 till macro
- Trådstartare solvargen
- Start datum
solvargen
Aktiv medlem
Gunnar. Hhum...det var ju inte vad jag hade önskat mig. Jag får tacka dig för denna upplysningen. Himla ochså. Hade funderingar att kunna använda det som ett alternativ tele eftersom jag är i flärd att inhandla ett 500mm och göra mig av med 100-400mm. Då är det antagligen bara ett canon 180mm makro som gäller. Har du någon vetskap om kvaliten med användning av 1,4konvertrar till 180mm macroobjektiv för längre avstånd?? Oavsett tillverkare.
Arleklint
Aktiv medlem
Även om man hittar en konverter av ett visst märke som fysiskt går att sätta på en glugg av ett annat märke tror jag man skall vara uppmärksam på hur de optiskt är avpassade för varandra.
Jag tror man helst bör hålla sin kombination inom "familjen". Alltså Sigma på Sigma, Canon på Canon, Nikon på Nikon.
Jag tror man helst bör hålla sin kombination inom "familjen". Alltså Sigma på Sigma, Canon på Canon, Nikon på Nikon.
solvargen
Aktiv medlem
Janne. Satt just och tänkte på vad du säger. Nu är det delikata det att jag köpa ett 500mm tele ochså men inte bestämt om det skall bli en canon eller sigma. Ja,nu får man huvudvärk som heter duga. Billigast är sigma och kvaliteten på deras tele¯o är inte fy skam enligt tester&rön. Skulle dock tro att Canon vinner på kvalitet både när det gäller bild&tillverkning men priset blir därav ochså.
RolandM
Aktiv medlem
solvargen skrev:
Roland. Vart vill du komma med dessa bilder??
Jag undrar hur en 1,4konverter ter sig på ett 180mm macro-objektiv på längre avstånd.
Ber om ursäkt att jag lade upp dessa bilder. De var dock tänkta i serie av fyra där 1,4x konverterns presstanda skulle kunna tydliggöras med jämförande bilder med och utan Sigmakonverter. Visserligen inte på 180 mm makroobjektiv, men med ett annat inom teleområdet.
Jag ber åter igen om ursäkt för mitt tilltag att lägga ut bilder som inte innehöll just den kombinationen av objektiv som du sökte. Förlåt!
solvargen
Aktiv medlem
Absolut ingen skada skedd,Roland. Blev lite förundrande bara.
Olle.
Det verkar lovande det svaret du gett mig angående sigmas 1,4 konverter och 180mm macro. Var lite rädd för att macro-objektiven eventuellt skulle försämras mycket på längre brännvidder med konverter. Man kan väl tänka sig att det svaret skulle även gälla Canons motsvarigheter??? Isåfall känns det bättre och har nu att ta ställning till vilken tillverkare.
Vilket i sig inte blir det lättaste!!
Olle.
Det verkar lovande det svaret du gett mig angående sigmas 1,4 konverter och 180mm macro. Var lite rädd för att macro-objektiven eventuellt skulle försämras mycket på längre brännvidder med konverter. Man kan väl tänka sig att det svaret skulle även gälla Canons motsvarigheter??? Isåfall känns det bättre och har nu att ta ställning till vilken tillverkare.
Vilket i sig inte blir det lättaste!!