Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrollfönster för exponering Super Ikonta 530

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddenacka

Aktiv medlem
Hej
Jag skaffade mig ett repobjet från ebay, en gammal Superikonta.
Det jag undrar är då det inte går att stänga kontrollfönstret som man kontrollerar vilken exponering nummer man använder på filmen.
Det är ju rött glas men alla andra enklare kameror jag har finns det en lucka som mans stänger denna med.
Är det bättre glas i dessa så de inte behövs eller skall man stoppa den i väskan när den inte används för att inte riskera att filmen blir skallskadad?

Har inte hunnit testa den med film än då den kommer behövas göras rent osv ordentligt först
MVH
Fredrik

Hur kan jag ha missat denna tråd?

Rödfönstren hade inte alltid lucka före mitten av 30-talet, eftersom de flesta filmerna var rödblinda. Men när pankromatiska filmer blev vanligare satte man luckor för rödfönstren för att minska risken för ljusläckage den vägen. Speciellt rullfilmskameror till början på 30-talet utan tryckplatta i bakstycket är mest känsliga för ljusläckage med dagens panfilmer.

Min Voigtländer E-Bessa saknar luckor för rödfönstren. Jag täcker för dem med svart eltejp som jag har en små pappersbit på för att täcka själva rödfönstren så att inte klistret kletar på celluloiden som fönstren är gjorda av (de kan skadas om man försöker rengöra dem med lösningsmedel).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar