Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontraststyrning T-max 100

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
När jag försöker hitta framkallningstider för Tmax-100 i T-max framkallare (1+4) och normalkontrast (runt 1.3 i densitet över bas&slöja för zon VIII) hamnar jag på betydligt kortare tider än de rekomenderade av Kodak (samma som på digitaltruth): 5min 30s i 22grader 5 inverteringar under 5 sekunder 1 ggr/minut.

Av denna anledningen funderar jag på att börja köra 1+7 eller rent av 1+9 spädning av framkallaren istället (tjänar även kemimängd ;)) för att kunna minusframkalla på rimliga tider. Någon sysslar med sådant här (+/- framkallar, kör Tmax framkallare i mera spädning än 1+4) och som har några tips eller märkt någon skillnad i resultat med mer utspädd framkallare (kornighet känslighet)?

Silar jag mygg när jag sysslar med sådant här? (jag kör mellanformat med tre magasin för olika kontrast)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar