Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Genomskinlig T-max 100 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, så går det när man ska hålla på med olika svarvita filmer. Arbeta in er på en film, använd den. Samma process, samma film. Då blir det jämnt ressultat.
T-max tycker jag personligen är skit. Kanske bra om man använder deras egna framkallare. Jag använder och har alltid använt Kodaks framkallare HC110. Och T-max blir fruktansvärd med den.

Nej Tri-X. Dåtiden. Framtiden. (och Ilford i mellanformat. FP4.) Inget annat.
 
Linmajon skrev:
Ugefär hur länge håller färdigblandad D76 i en mörk, lufttom plastflaska?

Kodak hade svarat 6 månader.

Om du planerar inköp så hade jag valt glasflaskor före plastflaskor och jag hade prioriterat bäst före datum före dumsnålhet.

Om du, å andra sidan, har en gammal D76 så hade jag provat den. Det var inte så länge sedan som jag använde D76 som var utgången med några månader och som hade stått i en halvfull 25-liters dunk. Det var knappast optimala förhållanden men det blev bilder. Om du tänkte köra flera filmer så kan du alltid justera tiderna efter resultatet.

På tal om det så fick jag en 5 år gammal TMax tillskänkt mig (förvarad i halvfull plastflaska). Det blev också bilder och tiderna stämde förvånansvärt bra :)
 
Henric86: T-max tycker jag personligen är skit. Kanske bra om man använder deras egna framkallare. Jag använder och har alltid använt Kodaks framkallare HC110. Och T-max blir fruktansvärd med den.

Jag har haft mycket gott resultat med TMAX. Jag använder TMAX400 nästan uteslutande för min nattfotografering. Filmen reagerar på mycket svagt ljus och är otroligt finkornig. Jag använder inte T-max framkallare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.