Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrastfilter Leitz Valoy

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Har precis fått en sats med helt nya multigradefilter till min förstoringsapparat - Leitz Valoy. Ska monteras under optiken. Men hur? Ingen av de monteringsanvisningar - och hållare som medföljer filtersatsen går att använda, som det är tänkt.

Jag har klurat ett par timmar på hur jag ska lösa detta. Någon sorts hembygge krävs. Är det någon av er som känner till Valoy som lyckats hitta en lösning? Förstoringsoptiken är en El-Nikkor 50/2,8N, och det är redan utan filter svårt att komma åt bländaren, så jag tror att det bästa vore att skaffa ett filter med gänga 40,5 mm och sedan limma en förlängning på detta så att filterhållaren i sin tur går att skruva fast på detta.

Visst kan jag kopiera på multigradepapper med andra apparater - betydligt enklare- vill jag det kan jag använda Durst, men Valoy är en underbar apparat att jobba med, så jag skulle vilja använda den mer!
 
Jag känner inte till Valoyen men jag har en focomat 1c. Kankse de är lika? Jag lägger helt enkelt mina kontrast filter på rödfilterhållaren under optiken. Jag har givetvis plockat ur rödfiltret. Vet inte om du har rödfilter på Valoyen?
 
Ja, det är ju en idé, att använda rödfilterhållaren! Fast då är det nästan bättre med vanliga lösa filter. Jag har funderat på din lösning också, men hur jag än vrider och vänder på det här hittar jag bara lösningar som jag tycker känns provisoriska.
 
Jag fick ett tips via mail, tack Magnus! Som ledde mig till ett telefonsamtal med en van Valoy-användare. Tipset är att göra ett hembygge och utnyttja fästpunkten för rödfiltret. Ev peta bort det gamla rödfiltet och använda hållaren. Alternativet är att fästa ett motljusskydd på förstoringsoptiken och fästa kontrastfilterhållaren i detta. Det senare är min egen idé.
 
Senast ändrad:
Den konstruktion som jag nu testar är att fästa filterhållaren i ett gammalt motljusskydd som jag fäst i förstoringsoptikens gänga. Eftersom det inte funkade med originalskruvarna till hållaren fick jag ordna några kortare fästskruvar och muttrar från lanthandeln. Nackdelen med den här lösningen är att filterhållaren roterar under fokuseringen. Valoyen fokuseras ju inte med bälg utan med snäcka, på samma sätt som ett objektiv. Går bara att stoppa in filtret, och växla till ett annat, från ett håll. Tack för alla tips!
 
Jag gjorde helt annorlunda då det begav sig - jag la kontrastfiltret i lamphållaren mellan lampan och optiken. Någon sa att detta störde förstoringsoptiken minst.


/Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.