Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrast problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Nytt test

Annalindholm skrev:

-Det ar en cirkel med ljus runt negativet, nere pa papperet nar jag belyser. Detta kan jag enbart fa bort genom att maska bort det under objektivet.

Där har du ströljuset som stör, var kommer det ifrån? Kan du verkligen inte ta bort det tex genom att maska i negativhållaren.

Det ojämna ljuset dvs ljusare kanter tyder på att neg, kondensor och lampa är fel i förhållande till varandra. Har du en opal lampa eller är det en vanlig matt lampa? kan du justera den så som nämnts tidigare?

/b

Re: Nytt test

Annalindholm skrev:

-Kontrasten ar det inga storre problem med langre. Jag far en bra kontrast pa kopian vid 5.e filtret. Och det blir annu mer kontrast med 5 + 3 1/2.

Om du framkallar negativen lite längre, ökar tiden 20-30%, så får du bra kontrast med enbart filter nr 2 eller 3.
Filter nr 5 är avsett enbart för tunna kontrastlösa neg.(underframkallade/underexponerade)

Men det verkar utan tvivel som kondensor -lampa-neghållare-objektiv inte funkar riktigt ihop.
Det bästa är ju att ha en neghållare som är lika stor som negget, men den du använder ser ju ut att vara för 6x6 eller 6x4,5 ?

Är det dålig djupsvärta eller grådassiga högdagrar som är problemet? Det sägs att med för hård filtrering kan det vara svårt att få bra djupsvärta. Vad har du för exponeringstider? För långa/korta exponeringstider (reciprocitetseffekter) sätter precis som för kraftig filtrering pappers multicontrastegenskaper på spel. Räcker inte femmans filter till så är något definitivt fel. Tunna negativ kan vara en orsak. Men nu verkar det även vara något tjall på din förstoringsapparat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar