Annons

Kontinuerligt vs. blixtljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo,

det blir en rätt kraftig värmeutveckling om du tex använder 2x300 watts halogenstrålkastare, kör man med film blir det dessutom lite pillande för att inte få färgstick i bilderna!

/Henning

Och sen måste du ha en helsikes massa lampor om du skall få någorlunda slutartider eller möjlighet att blända ner. Speciellt om det är något större som skall belysas. Förutom värmeutvecklingen så är risken för kisande överhängande om du jobbar med levande modeller.

Värmeutvecklingen gör ju också att det blir svårare att forma ljuset eftersom all utrustning man använder måste tåla värmen.

Fördelen är ju naturligtvis att du ser resultatet av ljussättningen direkt.

Okej. Ja, i slutet av månaden ska jag köpa nåt studioblixtpaket. Vet inte vad jag ska välja riktigt. Ska dela av mitt vardagsrum till en studio. Så särskilt stort kommer det inte att bli. Många talar sig varma för Elinchrome-blixtar, men det kanse finns andra lite billigare alternativ som lämpar sig väl till min lilla studio... Såg att Kameradoktorn i Stockholm säljer ett paket just nu för ca 6000 kr inkl moms. Det var mindre blixtar och paraplyer än Elinchrome, men de skanske, som sagt, duger till mig. Kommer inte ihåg vad det var för märke... Nån som vet vad jag menar för paket och kan uttala sig om dess kvalitet?

Med fastljus får man kräma på så ända in i hel..ta för att få samma ljusmängd som med blixtar. Varken trevligt för elräkningen eller proppskåpet. Värmeproblemet torde numera gå att lösa genom att köpa Xenon-lampor. Fast med tanke på priset på dessa så kan man ju undra varför man skulle köpa dem istället för blixtar som torde vara betydligt billigare.

Nu har jag inte kollat in kameradoktorns paket men jag kan ändå gissa att det är Interfit som är nån tysk uppkommling. Jag vet några som använt dessa och de klagar inte. Pratade senast idag med en fotograf angående effekten på blixtarna. Han sa att det handlar igentligen om vilka bländare man vill jobba på. När man fotograferar enskilda modeller eller brudpar och dylikt så är problemet sällan för lite ljus utan att det är för mycket ljus från blixtarna. Det kan bli svårt om man vill köra på stora bländare m a o. Min gissning är att det är alldeles utmärkta för dessa pengar.

Mvh
Maverick

Precis svårigheten på dåliga blixtar är att dom inte går att ställa ner ordentligt. Jag var på studiokursen idag, körde med Iso 100, och sidoljuset som var det svagaste var nerställt väldigt lågt, trots softbox så låg det spå F5.6 eller F8 flera gånger om med ISO 100.

Det var ändå rätt bra blixtar som jag uppfattade det, Elinchrome Style 600. Dom hade en rejäl skala för att ställa mellan högsta och lägsta. Typ 1/16 eller mindre av full effekt. Kollade inte så noga mer än att skjutreglaget var långt ner på skalan. Gissar att sämre blixtar inte går att ställa ner på långa vägar lika mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar