Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontaktkopiera på film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska i övrigt inte
grotta ner mig i sv/v foto, alltså framkallning, kopiering och förstoring. För vanligt foto
kör jag analogt sv/v (C-41) som jag digitaliserar och ibland bearbetar i det digitala mörkrummet
före förstoring/utskrift.

När det gäller klubbar och föreningar lutar jag väl åt Graucho Marx:s inställning.
Jag vet ju inte vad Graucho ansåg.

Jag menar inte att du skall ta lektioner i framkallning. Jag menar att du skall utnyttja dessa världmästare i ämnet OCH betala mindre än 2 x 175+ porto.
Så slipper posten slarva bort bilder också, det har hänt tävlingsbilder i min klubb.
Eller när man fått hem en rulle dia som postens sorteringsmaskin har tuggat i sig...

Hej!

Jo så är det, men jag planerar ett diabildspel i sv/v som ska bilda bakgrund till till
ett musikprogram som jag jobbat med i c.a. fem år, akustisk musik, svensk lyrik ej
tidigare tonsatt, motiven till sångerna är klara (i huvudet!). Bilderna blir alltså en
del i ett projekt där den analoga bilden är en viktig komponent. Jag ska i övrigt inte
grotta ner mig i sv/v foto, alltså framkallning, kopiering och förstoring. För vanligt foto
kör jag analogt sv/v (C-41) som jag digitaliserar och ibland bearbetar i det digitala mörkrummet
före förstoring/utskrift.

När det gäller klubbar och föreningar lutar jag väl åt Graucho Marx:s inställning.

Tack i alla fall!

Mvh Bruno

Hej !

Det ritar om kartan, måste det vara en "diaprojektor" ?, varför inte använda en digital dylik ?

En annan variant blir att göra bilderna digitalt bw, invertera dem, skriva ut, fotografera av de med ex en C41-sv flilm, eller fota en negativ bild på skärmen diekt.
Gör man detta lite systematiskt och sparar alla värden, histogramm mm och gör ett antal varianter så borde det gå att komma någorlunda rätt med en försöksrulle, och sedan köra på.

---------

Försrtår jag dej rätt så är tanken med bilderna att de ska vara en "förstärkare" till text-musik, risken med att jobba för hårt med sv-tekniken är att den tar all tid och kraft, förutom en massa pengar med alla tester och försök.

Med lite talang så räcker det med kanske 3/4 livstid att bli en väldig bra sv bildmakare, filmhantering betydligt mycket mindre, den är rätt mekaniserad, men att komma till 90% i första försöken är svårt.

//MW

Jo, jag har sneglat på sådana och tänkt tanken....

När du nämner "fotopapper/kontrast" hängde jag inte med.

/B

Hej !

Filmkontrasten är anpassad för att tilsammans med förstoringsprocessen + fotopappret ge en bra sv bild.

Detta betyder inte att film resp papper har samma exponeringsomfång resp kontrast, jag var och är övertygad om att filmens kontrast är högre än papprets, men blir lite tveksam när jag läser andra svar.
( det kankse var diafilm ?)

Är det så så (som jag tror) kommer den avfotograferade positiva bilden att ha högre kontrast än önskat.
Lösningen är då ändrad (minskad) framkallning.

--------------

Egentligen är det rätt dumt att sitta och spekulera, den här frågan kan inte vara ny, ta en runda på biblotekets fotoavdelning och leta i äldre mörkrum-fotoböcker.

//MW

Eureka!

Hej!

Jag tror jag fått den information jag behöver för att gå vidare.

Den stora upptäckten var att neg + neg =pos!!!! Detta har jag funderat på i flera år utan att komma på det!

Det öppnar ju även upp till mina digitala bilder, som jag kan "analogisera".

Än en gång - tack!

Mvh Bruno

P.s. Varför diaprojektor? Genomlysligheten av bilden d.s.

Hej!

Jag tror jag fått den information jag behöver för att gå vidare.

Den stora upptäckten var att neg + neg =pos!!!! Detta har jag funderat på i flera år utan att komma på det!

Det öppnar ju även upp till mina digitala bilder, som jag kan "analogisera".

Än en gång - tack!

Mvh Bruno

P.s. Varför diaprojektor? Genomlysligheten av bilden d.s.
Jag är inte säker på att det är såpass enkelt som neg+neg=pos.
Det fungerar inte för färgfilm med C41. Jag har för mig i bakuvudet att det har med färgskikt att göra. Neggen är väl orange i färgen?

Svartvit C41 vet jag inte om det har detta färglager.

Ngn annan vet kanske om det funkar med svartvit film?

När jag läst vad du ska ha det hela till tror jag det skulle vara enklast för dig om du bara scannade negativen och fixade till ett bildspel i datorn. Sen kan du låna/hyra en bra digitalprojektor när dets ska visas ihop med musikprogrammet/lyriken. Det där med bildspel och projektorer för film (och att få allt synkroniserat och snyggt) är en hel vetenskap bara det. Krävs speciell AV-bandspelare och styrenhet/övertoningsenhet som fungerar, dessutom projektorer som är AV-anpassade. Har själv sådan utrustning som används allt mer sällan, och kan vittna om att det krävs oerhört mycket för att det ska bli bra, inte minst utrustning som fungerar. Men har du sådan och kan den, så är det givetvís mindre problem för dig att göra det på det traditionella sättet,.

När jag läst vad du ska ha det hela till tror jag det skulle vara enklast för dig om du bara scannade negativen och fixade till ett bildspel i datorn. Sen kan du låna/hyra en bra digitalprojektor när dets ska visas ihop med musikprogrammet/lyriken. Det där med bildspel och projektorer för film (och att få allt synkroniserat och snyggt) är en hel vetenskap bara det. Krävs speciell AV-bandspelare och styrenhet/övertoningsenhet som fungerar, dessutom projektorer som är AV-anpassade. Har själv sådan utrustning som används allt mer sällan, och kan vittna om att det krävs oerhört mycket för att det ska bli bra, inte minst utrustning som fungerar. Men har du sådan och kan den, så är det givetvís mindre problem för dig att göra det på det traditionella sättet,.

Hej Nils!

Tack för ditt inlägg.

Jag hade tänkt en bild per sång och en(samma) start-/paus-/slutbild som ska illustrera temat/titeln. Alltså
inga krav på toning och timing. Jag växlar bild med fjärrkontrollen. Musiken skall framföras live´, så egent-ligen blir inte ett bildspel utan mer kulisser, bakgrunder.

Att jag snöat in på dia/sv/v beror på att Agfa Scala på sin tid fullständigt tog andan ur mig och att dom digitala projektorerna jag sett(hitills!) inte imponerat på mig, men helt klart hade digitala bilder och digital projektor varit det enklaste.

Nikon CoolPix S1100PJ hade i så fall varit ett alternativ i mindre sällskap, säg upp till 30 personer, den kan tydligen projicera upp till 47 tum, men vad ljusstyrkan 14 lumen betyder i praktiken vet jag inte.

Nej, jag ska ge diavarianten en chans INNAN jag börjar fundera på digitala lösningar.

Mvh Bruno

Då missuppfattade jag dig. Bildspel är för mig minst 2 projektorer med övertoning. Det du frågar efter kan ju fixas lätt med en projektor och vanlig bildväxling.
Mvh, Nils.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar