Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Kontakta fotografen om du vill ladda..."

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du provat att spara ner en av våra fullstora bilder? Det finns en försvårande grej där faktiskt...

Detta med nedladdningsspärr har diskuterats livligt "genom tiderna" på Fotosidan, och det är 50/50 om vi ens skall ha någon slags "skydd" för bilderna. Kika här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29389

Ett faktum är ju att det faktiskt är helt tillåtet att ladda ner en bild publicerad på Internet. Alla är inte medvetna om detta. Det man förståss inte får göra är att sedan publicera den. Så egentligen behöver vi inte hindra nedladdning alls, men eftersom det ena ibland leder till det andra har vi gjort det lite svårare - men ingen skall invaggas i någon tro att bilden därför är skyddad på något som helst sätt.
 
steelneck skrev:


Att olovligen länka in en bild så att den visas på en sida som upphovsmannen inte get sitt tillstånd till är däremot ett brott mot upphovsrätten. Men om en publicerad länk fungerar och bilden annars inte är en olovlig förlaga, så är det faktiskt upphovsmannen till bilden som delar ut kopior/gett sitt tillstånd till de som besöker länken.


En bild som publiceras på fotosidan ses ju inte på nätet i form av direktlänk. Den är alltså inte publicerad i den formen. Att länka till en ljudfil är däremot en annan sak. Du kan ju höra ljudfilen i exakt samma form via direktlänkningen som du kan höra den via en klick på filen på sidan den finns på. Hur utfallet skulle bli vid olovlig direktlänkning av fotosidesbild till en anna sida än fotosidan är därför osäkert.
 
Graal skrev:
Jag yrar inte och vill inte ha sådana persontillmälen i ett foruminlägg! Håll dig till sak istället! Vad gäller din jämförelse med Mp3-fallet och den friande domen så finns det ingenting som säkert säger att det skulle bli samma utfall vad gäller en direktlänkning av fotografier.

Du menar att det är en annan upphovsrättslag som gäller för just fotografier?
 
dumbo skrev:
Du menar att det är en annan upphovsrättslag som gäller för just fotografier?
Läs på lite om MP3-domen, det är inte fullt så enkelt. Det blev en friande dom för de som stämde killen hade inte själva upphovsrätten till verket, utan hade bara förvärvat en rättighet att själva publicera det. Därför fick inte målsägaren rätt, men hade musikern stämt istället hade det troligen blivit en annan utgång.

Enligt Sveriges Fotografers Förbunds jurist är en direktlänk en ny publicering; man rekommenderar sina fotografer att gå på den linjen och bistår även medlemmarna i sådana mål.
 
clindh skrev:
Har du provat att spara ner en av våra fullstora bilder? Det finns en försvårande grej där faktiskt...

Detta med nedladdningsspärr har diskuterats livligt "genom tiderna" på Fotosidan, och det är 50/50 om vi ens skall ha någon slags "skydd" för bilderna. Kika här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29389

Ett faktum är ju att det faktiskt är helt tillåtet att ladda ner en bild publicerad på Internet. Alla är inte medvetna om detta. Det man förståss inte får göra är att sedan publicera den. Så egentligen behöver vi inte hindra nedladdning alls, men eftersom det ena ibland leder till det andra har vi gjort det lite svårare - men ingen skall invaggas i någon tro att bilden därför är skyddad på något som helst sätt.
Jag är så glad att du också har kommit in på den här tråden och klargjorde inställningen av FS's redaktion.
Då vill jag passa på att här offentligt be dig ta bort det dumma tummen ner märket på startinslaget.
Det var förhastat av mig att lägga in det. Jag värderar högt ert arbete och det lilla märket gör inte rätt till FS utmärkta kvalitet. Jag ber, än en gång om ursäkt (här framför allmenheten) för detta. :)
/Fred
 
Det låter en smula märligt att en företeelse kan vara ett brott med målsägare X, men inte med målsgare Y. Det kan såklart vara så att upphovsrättsinnehavarna i förhandlingarna givit sitt medgivande till hans publicering, jag har dock inte läst domen så... Om de inte gjort det är det väl fortfarande ett brott. Nåja.

clindh skrev:
Läs på lite om MP3-domen, det är inte fullt så enkelt. Det blev en friande dom för de som stämde killen hade inte själva upphovsrätten till verket, utan hade bara förvärvat en rättighet att själva publicera det. Därför fick inte målsägaren rätt, men hade musikern stämt istället hade det troligen blivit en annan utgång.

Enligt Sveriges Fotografers Förbunds jurist är en direktlänk en ny publicering; man rekommenderar sina fotografer att gå på den linjen och bistår även medlemmarna i sådana mål.
 
dumbo skrev:
Det låter en smula märligt att en företeelse kan vara ett brott med målsägare X, men inte med målsgare Y.
Domstolen avgör ju bara en fråga, det som den åtalande parten lägger fram mot den anklagade. Men jag har inte heller läst på detta, men såvitt jag förstått så är det iallafall inte självklart att en länkning är tillåten, trots om domstolen frikände Tommy O i just detta fall. Snårigt sådant här... http://www.juridicum.su.se/iri/dawe/Mp3-HD.html

Dessutom har ju Upphovsrättslagen reviderats efter detta och blivit tydligare på vissa punkter, vad som menas med fysiskt exemplar odyl.
 
Om inte direktlänkning är tillåtet borde ju den länk du själv har i ditt inlägg ovan inte heller vara tillåten, eftersom det är en direktlänk till en HTML-sida som någon har upphovsrätten till.
Eller är det så att du/ni menar det man kallar för hotlinking för direktlänk?

Räcker det med med att det står "Daniel Westman" längst ner för att du ska kunna friskriva dig ansvar i detta fallet? Isf borde ju artistens namn i MP3-filen åxå vara tillräckligt, eller liknande information i ID3-taggarna.
Ska man sedan hårddra det är det ju inte alls säkert att det är Daniel Westman som skapat HTML-sidan, utan bara texten som publicerats på den. HTML-koden kan ju någon annan mycket väl ha skapat.
 
tormig skrev:
Jag tycker att jämförelsen haltar. I fallet med CD:n har du köpt den och sedan kopierat (för eget bruk). TV-programmet har du också betalat för (skall ha gjort i alla fall :) med TV-licens och annat. Liksom att du köpt boken du kopierar. Men bilden som ligger på din dator har du inte betalat för så den lär du inte "äga" heller.

Du hade rätt att gå till biblioteket, låna en bok och sedan kopiera den i sin helhet för personligt bruk. Så var det i den "tidigare upphovsrättslagen".
I den nya upphovsrättslagen finns en inskränkning i detta i det att du endast får kopiera delar av ett skriftligt verk.
Orsaken till ändringen är bl.a. att studenter i stor omfattning och lagligen kopierade kurslitteratur.
Den "nya" upphovsrättslagen ska förhindra detta. (se nedan)

Som du ser så finns dock inte något krav på att du ska äga det du kopierar.

Upphovs- och patenträtt syftar i sin förlängning till att bidra till samhällets utveckling genom att skydda den arbetsinsats som någon lagt ner för att åstadkomma verket. Som dessa regler har börjat tillämpas, bl.a. i USA, så hindrar de samhällsutvecklingen, vilket aldrig varit tanken.
Tom med jurister i USA har börjat fundera på om systemet, speciellt patentsystemet, inte har börjat haverera. Se tex www.pubpat.org.

Utdrag ur Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).
 
dumbo skrev:
Räcker det med med att det står "Daniel Westman" längst ner för att du ska kunna friskriva dig ansvar i detta fallet?
Visst är det är en djuplänk, sajten var byggd med frames och iom denna länk missar läsaren att den ligger under Institutet för Rättsinformation.

Men faktum att det är en synlig länkadress och att både källan och författaren redovisas torde vara en förmildrande omständighet, det framgår att min intention inte var att dölja denna information. Men det hade varit bättre om jag skrivit "Läs denna artikel av Daniel Westman på Institutet för Rättsinformation (med länk)". Jag kan aldrig friskriva mig från ansvar, och det går att tolka lagen olika och göra en process av det hela. Det var inte min intention att dölja att Daniel skrivit detta etc - och det är han som har upphovsrätten på texten, inte institutet så att de inte syns torde inte vara något problem.
(Vi får se om Daniel hör av sig.. :)

Det där med intention och hur länken upplevs gäller ju bilder också - säg att jag länkar till en av dina bildfiler; om jag skrev länken som en hel synlig URL (och tala om att du tagit den) skulle det vara rätt tydligt att det är en extern länk - men gjorde jag istället det som en länk med bara texten "Ladda ner denna coola bild" skulle det troligen bedömas annorlunda. Det är samma typ av tekniska överföring av informationen, men utförd på olika sätt där den senare nog skulle bedömas se mer ut som en ny publicering än den första.

Isf borde ju artistens namn i MP3-filen åxå vara tillräckligt, eller liknande information i ID3-taggarna.
Jag vet inte hur det där med ideel upphovsrätt funkar med musik; men jag tror den som skrivit låten (dvs den som har upphovsrätten) alltid skall anges - det ser man ju på alla skivor, men sällan i MP3, inte ens de man köper.

Ska man sedan hårddra det är det ju inte alls säkert att det är Daniel Westman som skapat HTML-sidan, utan bara texten som publicerats på den. HTML-koden kan ju någon annan mycket väl ha skapat.
Du menar att koden skulle vara skyddad också? HTML-koden kan nog inte anses ha verkshöjd i detta fall, och det är tveksamt om den ens kan bedömas på samma sätt som programkod. Det är isåfall en viss design som den bygger upp, den skulle i sig kunna anses ha verkshöjd.
 
clindh skrev:
Det där med intention och hur länken upplevs gäller ju bilder också - säg att jag länkar till en av dina bildfiler; om jag skrev länken som en hel synlig URL (och tala om att du tagit den) skulle det vara rätt tydligt att det är en extern länk - men gjorde jag istället det som en länk med bara texten "Ladda ner denna coola bild" skulle det troligen bedömas annorlunda. Det är samma typ av tekniska överföring av informationen, men utförd på olika sätt där den senare nog skulle bedömas se mer ut som en ny publicering än den första.

Jag vet inte hur lagens långa arm ser på saken, men om man gör en LÄNK till bilden har jag svårt att se det som en ny publicering.
Om man däremot bäddar in bilden så att den visas tillsammans med sidan är det ju, även om den ligger på samma server som i första fallet, en ny publicering. Så tycker jag iaf.
Sen tycker jag förstås att det tillhör god ton att säga att det inte är man själv som tagit bilden. Ibland vet man ju inte vem som tagit den och då är det svårt att tala om detta.

Det har hänt att jag länkat till bilder på fotosidan, men i de fallen har jag inte länkat direkt till bilden utan till sidan som även innehåller evetuella kommentarer. Det har däremot hänt att jag har länkat direkt till bilder på andra ställen, men jag undviker att "hetlänka", för att man iaf ska se att länken leder till en annan server.

Du menar att koden skulle vara skyddad också? HTML-koden kan nog inte anses ha verkshöjd i detta fall, och det är tveksamt om den ens kan bedömas på samma sätt som programkod. Det är isåfall en viss design som den bygger upp, den skulle i sig kunna anses ha verkshöjd.

All form av skapande borde ju innebära att man har upphovsrätten? Rimligen borde så även gälla HTML-filer? Annars borde inte källkod öht gå under upphovsrättslagen?

Edit:
Sen beror det väl iofs på fall själva koden är skapad av nåon form av PHP-skript kanske.
 
Att använda en en länk med IMG-argument(hotlink?) till någon annans bilder är ju att beteckna som en ny publicering, och dessutom är det stöld av dennes bandbredd som faktiskt kan kosta pengar eller vara begränsad.

Att djuplänka skulle vara något speciellt sålänge tillhörigheten på sidan framgår tydligen i URL'en eller liknande skulle jag definitivt vilja se testat av lagen. Fram tills dess länkar jag vidare. Men det är ju som ni har sagt, vad är syfted med att man länkar, och framgår det. Där kan nog rätten få väldiga svårigheter om det någon gång kommer upp igen.

HTML koden i sig lär väl troligen inte ha verkshöjd om inte sidan ifråga är rätt speciellt, men informationen nerskriven i den lär väl kunna få det. Annars får man ju det snårig på samma sätt som en massa patentstrider i USA so pågår när vissa har låtit ett mycket brett patent inbegripa massor av saker som egentligen är en naturlig följd av vissa ekvationer, etc.

Och ja, det är väldiga diskussioner om USA's patentsystem och lagarna kring detta. Speciellt i datorvärlden har det gått rätt långt speciellt i samband med SCO-IBM/Linux historien och även tidigare med RAMBUS-målet. För att inte tala om Broadcast-flaggan och allting runtomkring skiv- och tvbolagen och hur dessa vill kunna styra över kontra vad "fair rights of use" är.

Väldigt intressant att följa, speciellt som det verkar som att sverige faktiskt tar efter vissa sidor lite här och där.
 
Graal skrev:
En bild som publiceras på fotosidan ses ju inte på nätet i form av direktlänk. Den är alltså inte publicerad i den formen. Att länka till en ljudfil är däremot en annan sak. Du kan ju höra ljudfilen i exakt samma form via direktlänkningen som du kan höra den via en klick på filen på sidan den finns på. Hur utfallet skulle bli vid olovlig direktlänkning av fotosidesbild till en anna sida än fotosidan är därför osäkert.

Menar du att det skulle kunna vara ett upphovsrättsbrott att be om information, när upphovsmannens server bevisligen sänder ut informationen när man ber om den? Återigen, det enda man gör när man klickar på en länk är att skicka en förfrågan, upphovsmannens server behöver ju inte ens svara på den, än mindre lämna ut informationen om inte upphovsamannen vill det. Datorer är bara universella Turingmaskiner som kan beräkna allt beräkningsbart och gör inte några beräkningar på eget bevåg, maskiner har varken vilja eller uppsåt och står fullständigt under mänsklig kontroll.

Dessutom spelar det ingen som helst roll om man tar betalt för det eller ej. Upphovsrätten reglerar inte detta specifikt, upphovsrätten ger bara upphovsmannen en exklusiv rätt att träffa avtal och det behöver inte handla om pengar (se t ex. GPL där motprestationen istället är fortsatt frihet). Men om upphovsmannen ger mig en kopia när jag ber om den, utan några som helst krav på motprestation (inte nödvändigtvis pengar).. då har inget avtal ingåtts - jag har fått en kopia. Återigen, ingen större skillnad mot skräpreklamen jag fått i brevlådan, den är min egendom, jag får elda upp den, jag får klistra upp dem i ett kollage på min vägg. Men jag får givetvis inte återpublicera det. Det är ju därför vi har upphovsrätt, för att upphovsmän skall kunna sprida kopior utan att andra skall kunna återpublicera det och ta levebrödet av upphovsmannen. Vi har inte upphovsrätt för att upphovsmän skall kunna ta kontroll över folks egendom, i synnerhet inte i den privata sfären.

Jag får kopiera all data till en ny disk om jag byter dator, man får säkerhetskopiera all data i sin dator.. Jag får tom. sälja mina kopior vidare, på precis samma sätt som man får sälja sina böcker, detta gäller även böcker man fått av upphovsmannen utan någon monetärt avtal. Tro mig, du får sälja din dator utan att formattera hårddisken.

Eller du kanske menar att om någon delar ut kopior av något på torget, så är det förbjudet för andra att upplysa folk om att detta pågår? Rätten att få upplysa andra är just en oinskränkt rätt till skillnad från upphovsrätt som kräver en motprestation (det skapade verket, man kan inte ha upphovsrätt på t ex. oskrivna böcker eller bilder som aldrig blev tagna), denna rätt tom. ingår i de mänskliga rättigheterna "the right to receive and impart information". Alla lagstadgade undantag från denna grundläggande rätt måste vara mycket precist avgränsade (t ex. hemligstämpling av specifika dokument rörande rikets säkerhet) och absolut inte ha några som helst generella drag.

Att hindra nedladdning och att samtidigt publicera på Internet är en motsägelse i sig, eftersom det är kommunikation vi talar om (var detta möjligt så behövdes inte upphovsrätten). Din databehndlingsmaskin kan inte behandla och presentera datan för dig om du inte får datan tillsänt till dig och den maskin du opererar (obs. DU. maskiner är inte egna entiteter). Man måste ladda ned för att kunna se, höra eller på annat sätt behandla informationen i fråga, det är ju bara information, inte fysiska prylar vi talar om.

Det finns dock exempel där jurister företrädande vissa bolag tror sig kunna omdefiniera grundläggande kommunikation och fysisk verklighet med lagtolkningens hjälp. Givetvis fruktlöst, eftersom faktum inte förändras av tolkningar av lagar.

Jag misstänker att du Nils B. tar mig för något piratkopierande tok och därmed läser in tolkningar som jag verkligen inte menar. Läs gärna mina inlägg i denna tråd på Informationsteknologiskt nätverk där jag försvarar upphovsrätten ur en fotografs synvinkel gentemot några partipolitiskt aktiva som verkligen vill förändra...

Å till trådstartaren.. ta inte åt dig så hårt. De här diskussionerna är viktiga, mycket viktiga med tanke på den närmast globalt kollektiva hjärntvätt kring "piracy" som pågått massivt under flera års tid. Några få bolag lägger ned minst sagt enorma pengar bara på lobbying av våra politiker i EU och några motvikter med samma ekonomiska styrka finns knappast. Det är inte utan orsak som folk använder ordet stöld istället för upphovsrättsbrott, eller att man tror sig betala för datorprogram när man i själva verket betalar för en användarlicens osv.. Lite som juridikprofessor Lawrence Lessig skriver i sin bok Free Culture (PDF)
"How big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity". Jag råder alla som tycker dessa frågeställningar är intressanta att läsa boken jag länkade till. Att lessig tar avstamp i USAs lagstiftning spelar mindre roll, detta eftersom den liksom hela EUs inklusive sveriges är kompatibel med de internationella avtalen kring immaterialrätt såsom Bernkonventionen, TRIPS och WIPOs upphovsrättsavtal.

Jag ber dock om förlåtelse för frasen "Du yrar", det var inte bra formulerat av mig.. förlåt.
 
steelneck skrev:
upphovsmän skall kunna sprida kopior utan att andra skall kunna återpublicera det och ta levebrödet av upphovsmannen. Vi har inte upphovsrätt för att upphovsmän skall kunna ta kontroll över folks egendom, i synnerhet inte i den privata sfären.

Detta tycker jag är viktigt och centralt! Ofta vulgärtolkas upphovsrätten och man använder en terminologi som talar om t.ex. stöld.

Jag brukar själv spara kopior av bilder som inspirerar mig i en särskild mapp på datorn. Naturligtvis är det helt lagligt och inget att uppröras över, men jag får naturligtvis inte publicera kopiorna igen. Det är där upphovsrätten kommer in i bilden. Jag tror ingen, när de tänker efter, vill ha ett samhälle som med sina yttersta tentakler även kontrollerar vad du lagrar på din hårddisk.

Upprörs man över detta faktum så bör man publicera sina bilder i ett annat medium.
 
Jag gör samma sak som David, sparar bilder som intresserar mig i en Inspirationsmapp. Även om jag så måste göra skärmdumpar ibland.

Och för att fortsätta delvis på Magnus spår.
Det finns en hel del att nämna angående kontroll. I de nya DVD-formated finns en del inbyggda funktioner för kontroll. Bland annat om du ska få göra en kopia av information såsom, kopiera fritt, kopiera till bärbart medium, inte kopiera alls. När vi nu börjar komma till det faktum att jag köper rätten att se information, men inte ska kunna få bestämma själv om jag vill se den i datorn, i en vanlig spelare, eller på ett bärbart medium så börjar det bli löjligt och man tubbar rejält på konsumentens rättigheter. Men såklart, skivbolagen vill ju öka sin redan OFANTLIGA vinst och vill att konsumenterna ska köpa saker mer än en gång. Något intressant i debatten är att de anser sig förlora stora mängder pengar på piratkopiering och att artisterna svälter. Lite underligt då som t.ex. BMG gjorde sin största vinst genom tiderna nu i år på 600 miljoner dollar(blir nästan 5 miljarder SEK). Undrar vem det är som svälter de stackars artisterna egentligen.

Nu senaste var det ju Sony som med en del av sina skivor skickade med ett RootKit. Alltså, ville du spela skivorna i datorn installeras ett program som ger Sony kontroll över vissa funktioner i dator, och det var extremt svårt att ta bort utan att på många sätt förstöra den nuvarande installationen av operativsystemet. Inte nog med det, men det störde dels funktionen av andra program och öppnade dessutom för att andra trojaner skulle kunna komma in. Sonys kommentar "Det folk inte vet skadar dem inte". Men efter en folkstorm så beslöt de sig för mycket om och men att backa iaf.

Men det här är en realitet vi går mot som en produkt av alltför giriga bolag som gärna använder lobbying till lagstiftare för att få igenom sin version av framtida lagar. Precis som för bland annat patentsystemet i USA är så har det även blivit för upphovsrättslagarna på en del håll. Istället för att främja upphovsmännen och framförallt innovationen och fortsatt utveckling används Patent och upphovsrätt som ett sätt att sko sig på, ofta otillbörligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.