Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstruktiva tips på utveckling

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Hejsan!

Har för tillfället rejält med inspirationsbrist och känner mig inte utmanad när jag går ut och fotar. Och problemet är nog att jag vet inte vad jag ska utmana mig själv med. Känner inte att jag "behärskar" någon teknik särskillt bra (gatu-foto, landskap, osv). Men skulle vilja ha konkreta tips och idéer på hur jag ska få fart dels på inspirationen men framförallt med utmaningar som driver utvecklingen. Vet själv inte vilken "gren" som jag gillar bäst, men det växer man kanske in i. Hade uppskattat tips och idéer i alla former.
Vad har du för utmaning i dagsläget?

usch skriver under på detta.

Känner också att jag sitter och blickar ut i tomma intet.

Man borde kanske gå med i någon av klubbarna på FS för att bli utmanad?

Hej
Fotokompisiden är bra, har själv hakat på det o dragit ut med andra o fotat natur o fåglar.
Åkt runt o fotat lite.

Hakat på en fågelklubbs utflykter

Sen har jag gjort en bok då o då av bilderna.
Själva bokidén tändes av en tråd här på FS o nu är jag uppe i 22 st oilka.

http://www.roine.nu/bocker.htm tex bok 5 om sverige är vårens kompisfotande

Tack Ronnie för tipsen. Det där att göra böcker är ju definitivt något man kan förkovra sig i, men jag sökte egentligen mer utmanigar kring själva fotandet. Missförstå mig rätt nu, men just boktipset är ju ett "efterbehandlings-tips".
Men att gå med i en klubb/fotogrupp är förståss en idé...

fanns det inte några trådar med till exempel olika utmaningar? Fast det är kanske mest för skojs skull.
Själv hade jag velat starta nåt projekt och kunna sammanställe det i en bok eller en utställning..

Svårt att hitta frivilliga dock.

Hej
japp, macro e en utmaning, skaffade ett tamron 100/2.8 o det var riktigt kul

Men boken kräver mat ju, dvs bilder, o det är en sporre

Mitt bästa tips är att ha ett tydligt mål med varje fotograferingstillfälle. Eller ett mål för några tillfällen. Känner själv att det sällan blir bra bilder om man bara "har kameran med sig".

Exempel på mål är:
1) Fotografera porträtt åt någon man känner. Har man en "uppdragsgivare" är man mer piskad att leverera, och med bra resultat.
2) Snygga till lite hemma med 3 nya tavlor till vardagsrummet. Man bestämmer sig för att fotografera på ett tema. T ex vackra stadslandskap i svartvitt. Sedan avsätter man tid för detta. Tittar på SMHI.se för att välja en dag med bra väder. Sedan bestämmer man en tidpunkt med bra ljus. Till sist väljer man t ex 3 platser som man vet ger bra bildmöjligheter.
Planering och förberedelser är nyckeln till ett bra resultat. Därför lyckas det så sällan med spontanfotografering.
3) tänk tillbaks på någon bild som du varit imponerad av och tänkt att-"så skulle jag vilja kunna fotografera". Leta upp en sådan bild. Sedan försöker du kopiera. Kanske inte exakt samma motiv, men ljus, bildstil, komposition, bildidé. Inte så kreativt alltid, men ett grymt bra sätt att komma vidare på.

Sedan kan man sätta upp 100 andra mål. Vilket är inte så viktigt. Bara man har ett mål att jobba mot.
Lycka till!
MVH, Niclas

Aaah, va bra! Tipset om att fixa tavlor till hemmet va ju klockrent! De andra tipset om att se till att ha en "uppdragsgivare" va också klockrent. Även fast man inte tar betalt utan gör det för sin egen del så engagerar man sig väldigt mycket mer när fotot inte är till en själv.

Jättebra tips!

Fler mottages gärna...

I Malmö är vi ett gäng som brukar träffas i en studio som jag har ihop med Helena här på fotosidan. Några lever på sin fotografering andra bara fotograferar för sitt höga nöjes skull. Men i vilket fall vi brukar träffas en till två gånger i månaden har valt vars ett eget projekt som vi jobbar med, vi tar med bilder som vi diskuterar, dissar och höjer till swkyarna. I vilket fall att välja ett projekt att fotografer och sedan få någon form av respons att diskutera bilderna med är alltid nyttigt och lärorikt. När andra riktigt studerar en utskriven bild och diskuterar runt den finns alltid mycke att lära.
Hälsar Lasse

Läste någonstans att foto är värdelöst som första och enda intresse och det ligger någonting i det. Man riskerar då att hamna i pixelpeeper-facket och fotograferar meningslösa saker för att njuta av sin fantastiska utrustning.

Vad är du intresserad av? Vad vill du visa? Vackra hus eller ett samhälle i upplösning? Bilar eller brudar? Gatuliv eller gråsparvar? Resor eller din hembygd?

:)

Förhoppningsvis finns det bilder du sett som du dreglat över och velat kunna göra själv. Om det är studiobilder finns numer väldigt billiga studioblixt-set eller billiga radiosändare för hotshoe-blixtar.

Att jobba med blixtljus är otroligt spännande, speciellt i kombination med befintligt ljus.

Jag tvingar mig ibland på följande sätt för att utvecklas tekniskt:
Dag 1 skall jag fota något på A, och varje dag skall det tas med tele, makro,vidvinkel, blixt, lång tid utan blixt och med långsam synk. Och helst med samtliga objektiv som jag har med mig!

Nästa dag något på B osv osv

Det tvingar mig att plåta samma sak på en massa olika sätt. Samtidigt som jag går igenom ett antal olika tekniker för att fånga objektet.

Exempel:
Apelsin
Bada
Cykel
Damer
Erotik
Fåglar
Gott
Hjul
osv

Sen har du att göra varje dag i en månad...

Jag har varit/är i samma situation som dig, känner att jag inte riktigt vet hur jag ska utvecklas vidare. Är inte med i någon fotoklubb, har ingen fotokompis som jag regelbundet träffar och fotar med. Jag har köpt några fotoböcker på amazon.com som jag läser med stor behållning, men är inte säker på hur jag ska omsätta all teoretisk kunskap i praktiken, om jag ens har fattat vad författarna menar.

Så jag tänkte att här måste det till lite okonventionella knep för att sporra/föda/piska/uppmuntra/utveckla min kreativitet; jag startar en fotoblogg. Inte en blogg där jag visar mina bilder och beskriver var jag tog bilderna. Utan jag skriver/ska skriva om hur jag tänker innan och efter bilden, vad jag ser som bra eller inte bra. Förhoppningsvis ska detta leda till att jag måste tänka till lite mer innan jag tar bilden för att jag kommer ju att lägga ut den på bloggen i vilket fall, för alla att se. På gott och ont. Tanken är att läsare ska kommentera mina inlägg och ge sin syn på det jag för tillfället försöker arbeta med.
Detta kommer att visa att jag har väldigt mycket kvar att lära men det är precis det som är hela poängen. Nästa gång har jag (förhoppningsvis) lärt mig något nytt.
Blev kanske ett svammligt inlägg detta men du förstår nog vad jag menar.

Surfa in på min blogg så får du se hur jag lagt upp det hitintills. Ska tilläggas att bloggen är rätt färsk och att det inte är så många inlägg än.

specialmats.blogspot.com

Du kanske ska prova ett liknande upplägg själv? Om du gör det så kommer iallafall jag att följa din utveckling!

/Mats

Finns ju säkert en hemsida med "aktivitet" för kommunen, då finns det folk och något mer än bara standard, speciellt nu på sommaren. Det brukar jag kolla så fort jag är ledig.

Annars är ju nattfoto jävligt kul om du inte provat det än.

Om inspirationen saknas kanske du inte är så intresserad. :)

Jag började med att försöka förstå hur förhållandet mellan bländare - iso - tid mm förhåller sig. Syftet är att kunna ta en snabb bild och få det rätt första gången. Ofta så tar jag flera olika bilder innan jag är nöjd och det beror väl på att jag inte behärskar tekniken fullt ut.

Sedan är det stor skillnad i de olika ämnena. Det är en sak att fotografera landskap, en annan att fota djur, en tredje att fota människor osv. Fundera på vilka bilder som du tycker är roligast att titta på. För mig är det en sporre att själv kunna ta sådana bilder. Väl medveten om att jag inte kan bli bäst på allt. Efterhand som jag lär mig så testar jag nya områden och fototekniker. Fotade en studentexamen och insåg att det krävdes ett helt annat tänk än att fota djur i skogen.

Men i botten ligger ändå ett mål som du måste ha för att motivera dig själv och kanske även motivera utlägg på utrustning, resor mm

Stefan Eklöf har sanningen. Fotografering är ett roligt och trevligt intresse, accepterat och uppskattat av många icke-fotografer. Men de bra bilderna tas oftast av de som har ett annat intresse, ett genuint sådant, och som använder kameran som ett verktyg att berätta om sitt intresse för andra.
Vad hade du för intressen innan du upptäckte fotografi? -Berätta om det med bilder så ska du se att inspirationen finns.
Eller ta dig an det mest utmanande intresset av alla: Människor. Använd kameran som ursäkt för att komma i kontakt med folk. Men glöm bort fotograferingen, utforska och intressera dig för de människor du möter. När du sedan, efter fem minuter eller fem år, tycker att du kan berätta för oss om dem med en bild eller tvåhundra. Då ska du fotografera och berätta med dina bilder.

Det är svårt med motivation. Att ge sig själv uppdrag är ett bra sätt, men man är ofta en slapp arbetsgivare som okeyar ursäkter alltför lätt. Det blir för låga krav helt enkelt.
Ett riktigt fotouppdrag får upp en på tårna ordentligt, så det är ju att föredra. Men tyvärr ganska svårt att få.

Du kan få ett fotouppdrag av mig: Ta ett snyggt porträtt av tjejen som står i kassan på restaurang Tiramisou på Upplandsgatan i Stockholm...förrsten, låt det bli en utmaning. Om jag hinner före dig så vinner jag. Men det måste vara ett SNYGGT porträtt, så det räcker inte att vara först.

Försöka balansera mitt tidigare inlägg:

Jag har en kompis som blev besviken när hans bilder inte blev bättre när han bytte kamera. Jo det blev mer Mpix, fanns fler inställningar osv. Men han utnyttjade dom inte för han orkade inte träna. Jag tror att det tekniska fotandet måste tränas så att kameran inte blir ett hinder. Det är ju en utmaning: att bli bra på kamerahantering.

Olika människor berörs av olika bilder. Utmana dig själv att ta den typen av bilder som du berörs av. Planka komposition och tom motiv rätt av om inspiration saknas.

Pröva de olika fotoämnena som har räknats upp i de olika foruminläggen. Om inget känns bra så nöj dig med att du bara tar bilder när du är på humör. De bilder du gillar att ta - ta dom och strunta i resten.

Det behöver ju inte vara så att man måste prestera optimalt hela tiden. På Fotosidan finns det väldigt mycket talangfulla fotografer att det är lätt att misströsta och känna sig som en i mängden. Skit i det och ta dom bilder som du tar och antingen blir du nöjd eller så vill du förbättra dig. Att jämföra sig med andra och deras bilder leder inte så långt. Bättre att jämföra dn förra bild med den du tog nu: blev det bättre eller sämre.

Mikael

Projekt och fotoböcker

Hejsan!
Det som jag tycker kan hjälpa inspirationen på traven är att hitta på egna projekt typ "vattendroppar" "spindelnät" "växter i motljus i soluppgång". Det blir mindre av planlöst fotograferande när man är ute och rekognoserar och fotograferar sin projekt.

Lära sig fota med objektiv och bränvidder som man inte känner sig bekväm med. Komma underfund med varför och se om det trots allt går att göra nåt. Det är en utmaning som heter duga... i alla fall för mig.

Låna fotoböcker på biblioteket, alltså fotoböcker i stil med vackra-bilder-böcker. Att sitta och bläddra i dem ger inspiration när man ser och tar sig tid att analysera andras bilder. Vad gillar jag och vad tycker jag mindre om och varför då? Det brukar ge mig idéer till egna "stordåd".

Sedan är det ju faktiskt OK att lägga kameran på hyllan ett tag för att vänta tills man blir sugen att uttrycka sig igen ;) för det blir man ju...

Marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar