Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstruktion Filmscannrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Hej!

Jaj har själv en flatbäddsscanner, men ingen filmscanner. Jag har inga problem att förstå hur flatbäddsscannern är uppbyggd, men filmscannern.

Fungerar den på samma sätt som flatbäddaren, fast mer koncentrerad och högre upplösning? Eller fungerar den som en kamera som fotograferar av neg/diat?

Jag tycker iaf att bilderna ser ut att bli mycket bättre scannade med filmscanner än flatbäddare!

/Marcus

En filmscanner är uppbyggd nästan likadant. Man har en "lampa" (oftast ett CCFL-rör) som lyser genom filmen, och en 3-linjers CCD-sensor (med färgfilter på varsin linje för röd, grön respektive blå). Skillnaden är att flatbäddsscannern har orginalet stilla och kör runt med lampan och CCD:n, medan de flesta filmscanners istället skjutsar filmen fram och tillbaka.

Väntar med spänning på Canons 11 Mpix chip som är 24x36 mm och byggs in i en skanner, som då kan exponera hela filmrutan på en gång. Med tre exponeringar med filterfilm framför lampan som växlar färg mellan tre tagningar, så blir det 33 milj pixlar ur chippet.

Har inte sett denna på konsumentmarknaden än, men väntar vid spargrisen

Några 33 miljoner pixlar blir det ingalunda. Det blir 11 miljoner "äkta" pixlar (där varje pixel innehåller fullständig färginformation). Precis som med vanliga "3-raders". Enda skillnaden är väl att det går fortare. Den sensorn finns väl redan. Ska de verkligen bygga in den i en scanner? Måste väl kosta gräsligt mycket.

En vesäntlig skillnad är att i filmscannern sitter filmen mellan lampan och sensorn, i flatbäddsscannern sitter lampan och sensorn på samma sida om det som scannas. Det är därför man måste ha ett lock med belysning i om man ska scanna film i en flatbädd.

Staffan

Nä, har man inte en flatbäddsscanner med dialock är det stört omöjligt att scanna film. Jag prövade med min och en spegel, det funkade extremt inte alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar