ANNONS
Annons

Konstigt ljusinsäpp

Produkter
(logga in för att koppla)

leonito

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har stött på ett problem vet inte om jag har laddat filmen fel eller om det är fel på kameran.Vissa rullar som jag har fotograferat blir bra och några av dom har blivit riktigt dåliga med en konstigt grådassigt kant.
Visar en utav bilderna från en rulle som vart förstörd pga.detta problem.
Frågan är om jag ska lämmna in kameran eller om det har hänt något när jag laddat filmen.
Blir otroligt tacksam om någon kan klura ut detta.
Mvh Camilla
 

Bilagor

  • fråga.jpg
    fråga.jpg
    58.9 KB · Visningar: 211
Ser ut som typiska läckor från filmluckan. Tätningen har antagligen börjat smula sönder. Den snabba tillfälliga lösningen är svart eltejp efter laddning, längs luckans kanter.

Du kan täta den själv med luftigt svart skumgummi. Tunna remsor så att luckan går att stänga sen. Så har jag gjort med min Canon AE-1 och Minolta SRT 101.
 
Har du framkallat filmen själv i dosa? Vid felaktig agitation så kan det hända att det blir virvelbildning vid perforeringshålen som resulterar i ojämn framkallning. Har råkat ut för det själv när jag varit lite för ivrig med att agitera.
 
Tack för ditt svar jag ska testa det där med skumgummit var kan jag få tag på det någonstans.
Mvh Camilla
 
Jag hittade mitt skumgummi av en slump i en förpackning. Jag antar att man borde kunna köpa också. Testa först med att tejpa och ta en rulle eller helst två. Sen ser du om det är värt att gå vidare.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.