Advertisement
ANNONS
Annons

konstigt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag tog en bild på min lillebror på nyårsafton mest för att retas med honom och blända honom med blixten, men till saken.

Det var en extern blixt på kameran en sb800 eller nått sånt, men bakom Emils mun var det en lampa kanske två eller tre meter bort men ändå kom lampans ljus framför Emils mun på kortet.

Då undrar jag hur?

mvh Jesper

Bilagor

• dsc_0022xxx.jpg
    dsc_0022xxx.jpg
    24.5 KB · Visningar: 199
Därför att din lillebror hann röra sig en liten bit under tiden som du tog bilden. Förmodligen har du alltså haft en relativt lång slutartid (runt 1/30 kanske) vilket är en tillräckligt lång slutartid för att få den här sortens effekter.

http://www.meranoje.se/vimmelbilder/bilder/vimmelbilder_schlager_051203/slides/schlagerbaren_04.html

Om du tittar på ovanstående länk så kan du se ett exempel på hur man kan använda den här metoden medvetet. På den bilden har jag visserligen rört kameran, men det ger ändå liknande effekt. Slutartiden där är ungefär en halv sekund.

/Joakim

...och här är ett exempel på liknande effekt från en i övrigt misslyckad bild när min dotter lirar airhockey. Hon såg lite konfunderad ut när jag sa att jag hade röntgen i kameran...:)

0,3sek, blixt synkad på 2:a ridån

Bilagor

• ah.jpg
    ah.jpg
    46.5 KB · Visningar: 162
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto