ANNONS
Annons

Konstigt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Har nu använt min d70 ett par dagar på två bilder har jag lyckats få med ett konstigt ljus fenomen, båda bilderna tagna i vidvinkel 18 med det billiga sigma 18-55 objektivet. Har för mig jag hört att dessa fenomen kan uppstå med sigma (även andra?) objektivet när direkt solljus kommer in i linsen?
någon som vet om detta är fallet eller är det något annat fel?
Annars e jag rätt nöjd med objektivet=)

Tim_D70 skrev:
Har nu använt min d70 ett par dagar på två bilder har jag lyckats få med ett konstigt ljus fenomen, båda bilderna tagna i vidvinkel 18 med det billiga sigma 18-55 objektivet. Har för mig jag hört att dessa fenomen kan uppstå med sigma (även andra?) objektivet när direkt solljus kommer in i linsen?
någon som vet om detta är fallet eller är det något annat fel?
Annars e jag rätt nöjd med objektivet=)

Bilagor

• träd.jpg
    träd.jpg
    44.1 KB · Visningar: 290
Hmmm... var exakt ligger problemet? Reagerar inte på något speciellt på bilderna...? Kanske för att de är så små, men... Förklara närmare!

Highweiss skrev:
Hmmm... var exakt ligger problemet? Reagerar inte på något speciellt på bilderna...? Kanske för att de är så små, men... Förklara närmare!

jo de är små men om du kollar på trädet längst ner till vänster på trädstammen ser du en röd fläck. på andra bilden är fläcken längst ner på höger sida, stora som ett tum avtryck. dom syns inte så mycket på dessa bilder men är endå klart synliga iaf på min skärm?
/Tim

bör kanske nämna att båda bilderna är tagna i RAW, obehandlande sparade i jpg för o kunna visas här...

Det ser helt klart ut som soljusreflektioner. Om du tittar i mitt galleri i albumet Landskap och på bilden "Skogens Magi" så kan du klart och tydligt se exakt samma "fenomen"

Jag tror inte dessa ljusfenomen beror på att du använt Sigma, jag har fått liknande med Canon och Tamron. I mina bilder vet jag att solen lyst in på frontlinsen, antar att det sedan reflekterats hit och dit på geometriskt svårförklarade sätt. Oftast uppstår det när jag använder vidvinkliga objektiv men då beroende på att motljusskydden är så dåliga jmf med tele. Undvik att fota så att solen når linsen så går det nog bra (eller använd reflexen på ett konstnärligt fyndigt sätt)..

Ah, ok, nu ser jag. Men... vi får nog vänta tills de kunniga grabbarna ser tråden, jag kan nog tyvärr inte säga något klokt om vad problemet kan vara... sorry! :-1

EDIT: Ok, nu dök de upp, grabbarna som kan... :)

Lionheart skrev:
Det ser helt klart ut som soljusreflektioner. Om du tittar i mitt galleri i albumet Landskap och på bilden "Skogens Magi" så kan du klart och tydligt se exakt samma "fenomen"

Japp det såg ju liknande ut på din bild!

ulfsve skrev:
Jag tror inte dessa ljusfenomen beror på att du använt Sigma, jag har fått liknande med Canon och Tamron. I mina bilder vet jag att solen lyst in på frontlinsen, antar att det sedan reflekterats hit och dit på geometriskt svårförklarade sätt. Oftast uppstår det när jag använder vidvinkliga objektiv men då beroende på att motljusskydden är så dåliga jmf med tele. Undvik att fota så att solen når linsen så går det nog bra (eller använd reflexen på ett konstnärligt fyndigt sätt)..

Jo det verkar ju vara rimligt att det är reflexer, såg nu på orginalbilderna att de påminner om fejkad linsöverstrålning i PS. Ska väll försöka använda reflexerna konstnärligt såg ju dock inte reflexen i sökaren men men:)

Det är linsöverstrålning på bilderna, sätt på ett motljusskydd eller skym yttersta linselementet med handen så inte solen kan lysa på det.

Glock skrev:
Det är linsöverstrålning på bilderna, sätt på ett motljusskydd eller skym yttersta linselementet med handen så inte solen kan lysa på det.

har motljusskydd dock ganska klent till vidvinkeln, får testa handen istället ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar