Annons

Konstigt fel med EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

pow

Aktiv medlem
Tog nedanstående bild häromdagen. Bilderna före och efter är OK. Kopierat in bilden via en CF-läsare så inget program i datorn kan ha sabbat.
Någon som drabbats av något liknande ?
 

Bilagor

  • 20070328133650canon eos 300d digitalimg_2845.jpg
    20070328133650canon eos 300d digitalimg_2845.jpg
    21.7 KB · Visningar: 472
blir det så på alla bilder? i så fall skall du nog testa med ett annat minnes kort, alt. formatera om kortet i kameran. testa även med annan kortläsare för att utesluta den.

//Jan
 
Jag har sett liknande fel tidigare här i forum ("hackigheten", inte färgsticket) och felet ligger sannolikt i minneskortet. En omformattering kan hjälpa. Precis som hårddiskar blir minneskort fragmenterade efter en tids användning.
 
defiant skrev:
blir det så på alla bilder? i så fall skall du nog testa med ett annat minnes kort, alt. formatera om kortet i kameran. testa även med annan kortläsare för att utesluta den.

//Jan
Tack för svaret.
Som jag skrev, bilderna före och efter blev OK !
Går ej att testa med annan läsare eftersom jag ju tar bort bilderna på CF-kortet (en IBM 1 GB microdrive) när jag läst in dem i datorn.
 
BengtJohnsson skrev:
Jag har sett liknande fel tidigare här i forum ("hackigheten", inte färgsticket) och felet ligger sannolikt i minneskortet. En omformattering kan hjälpa. Precis som hårddiskar blir minneskort fragmenterade efter en tids användning.
Tack för svaret.
Måste dock, lite oartigt påpeka att ett minneskort som man regelbundet tömmer dvs tar bort alla bilder blir aldrig fragmenterat. Att ta bort allt data eller formattera ger samma resultat.
 
BengtJohnsson skrev:
Är det riktigt sant? Ifall det finns skadade sektorer på minneskortet kan de väl hittas och mappas bort av en bra formattering? Eller har jag fel?
I så fall hittas felen av skriv och läs operationer, det är ju samma mekanism som användes.
 
pow skrev:
Tack för svaret.
Måste dock, lite oartigt påpeka att ett minneskort som man regelbundet tömmer dvs tar bort alla bilder blir aldrig fragmenterat. Att ta bort allt data eller formattera ger samma resultat.

Kan det verkligen stämma?
Om du kopierar över bildfilerna från minneskortet till datorn och därefter formaterar kortet i kameran så kan du aldrig återställa bildfilerna på kortet. Om du flyttar bildfilerna till datorn så går det enligt vissa att återskapa bildfilerna under förutsättning att du inte formaterat kortet, vad är rätt?

Hur kommer det sig att många får problem med korten just pga att de bara tömt korten utan att formatera och att dessa problem upphör efter formatering?

Mvh/Peter
 
pow skrev:
Tack för svaret.
Som jag skrev, bilderna före och efter blev OK !
Går ej att testa med annan läsare eftersom jag ju tar bort bilderna på CF-kortet (en IBM 1 GB microdrive) när jag läst in dem i datorn.

1gb microdrive? då har den vart med ett tag... om det uppstår igen skulle jag nog pensionera den och köpa flashminne. det är ju mycket billigt nu.... du får ju 4gb under 1000-lappen idag.
 
PeBro skrev:
Kan det verkligen stämma?
Om du kopierar över bildfilerna från minneskortet till datorn och därefter formaterar kortet i kameran så kan du aldrig återställa bildfilerna på kortet. Om du flyttar bildfilerna till datorn så går det enligt vissa att återskapa bildfilerna under förutsättning att du inte formaterat kortet, vad är rätt?

Hur kommer det sig att många får problem med korten just pga att de bara tömt korten utan att formatera och att dessa problem upphör efter formatering?

Mvh/Peter
Det går att återskapa filer så länge man inte skrivit över dem, vilket man ju gör när man tar nya bilder på ett kameraminne.
Problem uppstår ofta pga att man inte "stänger" filsystemet på ett kort, att ständigt formatera det är overkill.
 
defiant skrev:
1gb microdrive? då har den vart med ett tag... om det uppstår igen skulle jag nog pensionera den och köpa flashminne. det är ju mycket billigt nu.... du får ju 4gb under 1000-lappen idag.
Det ligger något i det du säger. Ska köra ett tag till med microdriven och se om felet uppträder på nytt. Man kan ju i och för sig inte utesluta någonting, enligt Murphy så kan det mesta hända.
 
<nördvarning>
Det som sker vid en normal formatering av minneskortet är att filallokeringstabellen skrivs som tom. Ingen data skrivs över utan den markeras bara som tom plats och således överskrivningsbar.
Fram till att den verkligen är överskriven finns alltså datan kvar om man bara har ett program som kan läsa kortet på det sättet.

Att formatera kortet istället för att radera filerna kan vara bra om man vill hålla nere antalet skrivningar till kortet men det är inget slitage man vanligen behöver ta någon hänsyn till.

Att inte stänga filsystemet innan man tar ut minneskortet är inte bra och olika operativsystem löser det där på olika sätt. Finns eject/umount/whatever i OSet så är det ofta en god ide att använda detta då det ser till att ev oskrivet skrivs och att filsystemet stängs.
</nördvarning>
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.