Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga tider vid inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lundgren

Medlem
Fotade inomhus i ett ridhus som nästan saknade fönster. Tyckte ljuset var hyfsat. Använde Eos20D och ett 70-200 inställt på bl2.8 samt iso 3200. Jag fick då 1/80 sek. Verkar detta rimligt?
Jag tycker att jag borde fått lite snabbare tider. Svårt att få skarpa bilder med ett 70-200 och 1/80.

Svårt att bedöma ljuset utan seprat mätvärde från ljusmätare,

Ögonen har en fenomenal förmåga att anpassa sig till uselt ljus och tycka det det är hyggligt.

Av dina inställningar så verkar det väldigt mörkt i ridhuset. Jag tror inte kameran mätte allt för tokigt. Möjligen kan du om du enbart kört på autmatik korta exponeringen något, med tanke på att det reflekterade ljuset kommer från sådant som kan reflektera mindre än 18% som är ljusmätarens norm för genomsittet av ljus i en genomsnittsbild.

Hur blev bilder ljusmässigt exponerade?

Skillnaden i ljusmängd mellan inne och ute kan vara nånstans 100 till 1000 gånger. Om du hade 1/1000s ute så borde du ha (med samma bländare osv) ha nånstans runt 1/10s till 1s slutartid innomhus.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto