Annons

Konstiga slutartider med studio blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Började precis med studiofoto o får inte riktigt kläm på det här med slutartiderna när man använder studioblixtar.

Jag är ju fullt medveten om att man inte kan sätta slutartiden kortare än x-synken på kameran i fråga, i mitt fall 1/200 på min Canon 5D MKII. Går man längre ned får man "gardineffekten" svarta ränder över bilder. Så långt fungerar det precis som väntat.

Det som däremot övergår mitt förstånd är att mina bilder blir ljusare om jag fotar på te.x 1/60 än om jag fotar på x-synken 1/200. För att vara exakt så blir bilderna ljusare för varje steg längre slutartid från 1/200 ända upp till 1/100 varpå inget el mkt litet händer på tider längre än detta. Det borde väl inte bli någon skillnad då brinntiden på blixten är bra mkt kortare än 1/200? Rummet i fråga var i det närmaste mörkt utöver studioblixten så jag fattar inte varför jag får denna effekt. Blixten är en 600wattare nedställd till 3.1, gör nedstlällningen måhända att den brinner längre, så länge som typ 1/100? Det hela är mkt märkligt!

Kristian
 
Kör du med någon sorts auto-ISO?

Hur blir bilderna om du använder exakt samma inställningar men utan att belysa med blixten?
 
Började precis med studiofoto o får inte riktigt kläm på det här med slutartiderna när man använder studioblixtar.

Jag är ju fullt medveten om att man inte kan sätta slutartiden kortare än x-synken på kameran i fråga, i mitt fall 1/200 på min Canon 5D MKII. Går man längre ned får man "gardineffekten" svarta ränder över bilder. Så långt fungerar det precis som väntat.

Det som däremot övergår mitt förstånd är att mina bilder blir ljusare om jag fotar på te.x 1/60 än om jag fotar på x-synken 1/200. För att vara exakt så blir bilderna ljusare för varje steg längre slutartid från 1/200 ända upp till 1/100 varpå inget el mkt litet händer på tider längre än detta. Det borde väl inte bli någon skillnad då brinntiden på blixten är bra mkt kortare än 1/200? Rummet i fråga var i det närmaste mörkt utöver studioblixten så jag fattar inte varför jag får denna effekt. Blixten är en 600wattare nedställd till 3.1, gör nedstlällningen måhända att den brinner längre, så länge som typ 1/100? Det hela är mkt märkligt

Kanske missförstår jag dig nu, men om du ökar slutartiden släpper du in mer ljus och får därmed en ljusare bild. Även om brinntiden är kort innebär en större bländare mer ljusinsläpp.
 
Robert:

Nej ISO100, F11 inställt på kameran i manuellt läge. Utan blixt blir det garanterat helsvart i tanke på att rummet var väldigt mörkt i övrigt, det som förvånade mig så pass mkt o man ser tydligt på bilderna också att det knappast kan vara ambient ljuset som påverkar ljusheten.

Alagazam:

Alltså blixten bör ha en brinntid på 1/800-1/1200 S nånstans så en längre slutartid än blixtens brinntid torde inte öka ljusheten i bilden, det är det som är det konstiga.

Gjorde några mätningar med ljusmätaren. Även den ger en aning olika resultat mellan slutartid 60 och 125 av någon annledning. Det handlar om ett halvt bländarsteg (0.5) mellan 60 och 125 vilket kanske är ungefär den skillnad jag ser på bilderna likaså men VARFÖR blir det så - det är saken jag inte förstått.
 
Kanske missförstår jag dig nu, men om du ökar slutartiden släpper du in mer ljus och får därmed en ljusare bild. Även om brinntiden är kort innebär en större bländare mer ljusinsläpp.

Mer av det befintliga ljuset släpps in ja. Men blixten brinner av på säg 1/1000 sekund, så hela blixtförloppet hinner registreras på 1/200 sekund. Blixten har inte mer ljus att lämna även om vi använder 1/100 sekund, 1/10 sekund eller 1 sekund.
 
Mer av det befintliga ljuset släpps in ja. Men blixten brinner av på säg 1/1000 sekund, så hela blixtförloppet hinner registreras på 1/200 sekund. Blixten har inte mer ljus att lämna även om vi använder 1/100 sekund, 1/10 sekund eller 1 sekund.

- Exakt min tankegång, men VAD som gör skillnaden har jag inte fått kläm på, ger en myror i huvudet minst sagt.
 
Alagazam:

Alltså blixten bör ha en brinntid på 1/800-1/1200 S nånstans så en längre slutartid än blixtens brinntid torde inte öka ljusheten i bilden, det är det som är det konstiga.

Gjorde några mätningar med ljusmätaren. Även den ger en aning olika resultat mellan slutartid 60 och 125 av någon annledning. Det handlar om ett halvt bländarsteg (0.5) mellan 60 och 125 vilket kanske är ungefär den skillnad jag ser på bilderna likaså men VARFÖR blir det så - det är saken jag inte förstått.

Jag vet inte var jag fick in detta med större bländare, för du var verkligen tydlig med att det handlade om slutartiden. Troligen är jag för trött för att tänka till. Sorry. :)
 
Mer av det befintliga ljuset släpps in ja. Men blixten brinner av på säg 1/1000 sekund, så hela blixtförloppet hinner registreras på 1/200 sekund. Blixten har inte mer ljus att lämna även om vi använder 1/100 sekund, 1/10 sekund eller 1 sekund.

Du har så rätt. Jag vet inte var jag fick in bländaren i resonemanget. Trött hjärna. :)
 
Kanske missförstår jag dig nu, men om du ökar slutartiden släpper du in mer ljus och får därmed en ljusare bild. Även om brinntiden är kort innebär en större bländare mer ljusinsläpp.

Ser ju nu att du pratar om två olika saker, slutartid och bländare. Slutartiden påverkar som sagt inte blixtljuset. Bländaren däremot, ja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.