Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga ränder i ovankant på 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Hade idag en diskussion om vad som kunde skapat dessa ränder, men vi vet inte säkert.

Som ni ser på denna bilden så syns de i ovankanten, på ca 100 bilder förekom detta på ca 5-6 styck.

Större bild här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1746994&target=_blank

De är i sicksackmönster och går hela vägen från vänster till höger.

Vi trodde minneskortet var kasst och bytte till ett annat.

På de första 20 bilderna fick vi ett liknande fel, men sedan när vi försökte återskapa detta var det omöjligt.

Ränderna kom snabbare om man i Lightroom tonade bilden mörkt.

Har någon en aning vad detta kan vara?

Kan man ha sådan otur att två minneskort på raken börjar strula?
Nä, knappast, eller?

Tacksamma på tips om vad detta kan vara.

MVH Julle och bekantingen.

Bilagor

• minneskortfelFS.jpg
    minneskortfelFS.jpg
    20.2 KB · Visningar: 477
Senast ändrad:
Hejsan.

Hade idag en diskussion om vad som kunde skapat dessa ränder, men vi vet inte säkert.

Som ni ser på denna bilden så syns de i ovankanten, på ca 100 bilder förekom detta på ca 5-6 styck.

Större bild här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1746994&target=_blank

De är i sicksackmönster och går hela vägen från vänster till höger.

Vi trodde minneskortet var kasst och bytte till ett annat.

På de första 20 bilderna fick vi ett liknande fel, men sedan när vi försökte återskapa detta var det omöjligt.

Ränderna kom snabbare om man i Lightroom tonade bilden mörkt.

Har någon en aning vad detta kan vara?

Kan man ha sådan otur att två minneskort på raken börjar strula?
Nä, knappast, eller?

Tacksamma på tips om vad detta kan vara.

MVH Julle och bekantingen.

Lägg gärna upp en större bild så att man ser ngt

Ja, det är klurigt.

Hade det varit fel på sensorn hade ju ALLA bilder blivit sådana.

Ingen som varit ute för liknande?

Min bekant har aldrig råkat ut för detta tidigare.

MVH Julle.

Just 5d är känslig för radiosändare som Cactus, om det är nåt du använder. Då har det blivit just ränder ( har dock inte hört talas om sicksack ).

JA JA JA, satt i soffan nu och funderade, och givetvis gick det upp ett ljus för mig, som för dig, vi tänkte på samma sak ;-)

Detta var första gången som vi använde en trådlös sändare för blixten, en Cactus.

Det roliga är att en bild blev likadan idag, men då använde vi inte blixt, men sändaren satt kvar på kameran.

Nu ikväll när vi inte kunde få dessa fel så låg sändaren i väskan.

Tror vi har löst det, oerhört gött i så fall ska du veta!

Men å andra sidan vågar man inte använda Cactus sändaren på viktiga jobb som bröllop etc, lite tråkigt då den köptes för detta ändamålet.

Vi använde den sista versionen av Cactus som Kaffebrus säljer.
Undrar om det lönar sig att klaga?

Vad gjorde man utan detta superba forum? ;-)

MVH Julle.

Den sista bilden som uppvisade ränder togs utan blixt, men sändaren satt kvar på hotshoen.

Sändaren går ju inte att stänga av om man inte drar ur batterierna, mottagaren som blixten sitter på har däremot en On Off knapp.

De bilder där blixten användes så var blixten runt 3-5 meter från kameran.

Ska plåta en jäkla massa i morgon utan sändaren på kameran och sedan kan man bara hoppas att det inte blir mer ränder, har ju inte kommit innan sändaren började användas.

Lite tråkigt om man inte kan lita på den trådlösa blixten, det är ju riktigt häftiga bilder man kan ta annars med den utrustningen.

Man får väl ha den kvar som lekpryl, och skippa den vid viktiga plåtningar.

MVH Julle.

Jag använder Elinchrome Skyport på min 5D och har inte sett några sånna här effekter så mitt råd är att köpa upp dig på en annan radiosynk.

De skriver själva på sin hemsida ser jag att just på 5d ( inte 5d II ) måste sändare vara ca 10 cm från kameran för att "bandningen" ska försvinna. Du kan tydligen ta medföljande PC sync sladd och använda den emellan.

Hittade detta på Flickr.

"You are also correct in your testing with the PC sync cord. At the moment it is the only measure to eliminate this banding problem. This increased distance between the transmitter and camera would result in less banding noise being received by the camera. The longer the distance, the better the result would be. A distance of over 10cm should eliminate the banding noise.

However at this moment we do not have a cable which is longer than the one that's included in the V4 trigger set. You may choose to obtain a longer 3.5mm to PC sync cable at another retailer and test again too."

5D är ju känd för att dålig immunitet - den kan störas av af-motorn i vissa objektiv om kör på af-servo så att af-motorn jobbar när kameran exponerar. Radiossändaren är ju som sagt bara att flytta bort en liten bit med synk kabel så löser sig det problemet. GSM telefon i omedelbar närhet (närmare än 15 cm) Jag har läst att någon sunpac-blixt störde om den satt i och höll på att ladda nr man exonerade.

Ingen större fara, bara att vara medveten om problemet och för övrigt så klarar troligen 5D lagens immunitetskrav - det är bara att kunderna har högre krav än vad som är tvingande och canon missade troligen det när de deignaade just 5D - till sernare hus har de lärt sig och har förbättrat immuniteten till en väldigt hög nivå.

Då hade jag inte helt fel när jag trodde det var elektromagnetisk strålning.
Har endel erfarenhet ifrån sådant ifrån video-branchen

Nejdå, det var helt rätt! Det är knepigt att få perfekt immunitet och det andra "felet" är att reglerna för vad "home/office" skall klara är tyvärr för låga. 3 V/m 200kHz till 1 GHz och 2.3 GHz till 2.5 GHz är lite klent tyvärr. GSM 1800 MHz testas inte ens och fätstyrkan i närheten av en GSM-telefon på nära håll överskrider ofta 10 V/m vilket då är klart högre än den nivå som man måste testa emot för att få sätta på CE-märket. Cactus sändaren jobbar i ISM-bandet och fältstrykan i omedelbar närhet ligget i storleksordingen av 3 V/m vilket är kravet, men den sitter ju vekligen på huset och med lite otur så är immunitet och emmission på fel sida av varandra och man har ett EMI-problem. Dock så löser man ofta dessa problem med lite ökat avstånd. ISM-bandet och dessa avstånd ligger innom närfältet vilket gör det svårt att beräkna fälten, men utanför närfältet så avtar fältstyrkan med kubiken på avståndet vilket gör att att i praktiken det är väldigt lätt att lösa problemet med att skilja störkälla och stört system åt fysiskt med någon decimeter så har man man oftast löst problemet.

Det finns givetvis fler faktorer som påverkar, men för att förenkla världen så stör normalt sätt inte elektronik som är konstruerad och testad enligt dagens standarder varandra om avståndet mellan enheterna är några decimeter. Radiosändare däremot tillåts generera fälstyrkor som ligger klart över det som är kravtålighet för immunitet - dock om man ökar avståndet till 60 cm så är de flesta system kompatibla.

Givetvis finns det undantag - en 2 kW godkänd HF-sändare kan mycket väl störa en EEG-utrustning på 100 meters avstånd, men det är extremfall, och både de som opererar HF-sändare i kW klassen och de som opererar EEG/F-MRI utrustning är väl medvetna om problemen och vidtar normalt åtgärder för att lösa problemet - lösningen är oftast även här att separera i avstånd.

Blixtar är annars det vanligaste störproblemet för fotografer då de både kan störa vid uppladdning och i samband med blixten. Inte så konstigt då de värsta blixtarna har en pulseffekt på hundratals kW uppåt eller över en 1 MW i vissa fall.

Senast ändrad:
Oj oj oj, rena rama kinesiskan bengt-re ;-)

Men jag tolkar det som så att Cactussändaren störde kameran.

Nöjd med objektivet förresten?

MVH Julle.

Skrattar. Sorry - före detta lärare....

Jodå 28án fungerar fint - så skönt att slippa köra MF att jag faktist satte tillbaka vanliga mattskivan igen idag. Intressant att ett enkelt, billigt objektiv presteerar så väl! Oki hörnskärpan fullt öppen är väl inte perfekt, men i mitten är den väldigt skarp även fullt öppen och det var det jag vill ha !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar