Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konstiga ljusinsläpp

Produkter
(logga in för att koppla)

ellienor

Medlem
Hejsan
finns det någon som kan säga vad dessa konstiga violetta ljus kommer ifrån.

uppträder i regel på exponeringar över 60 sek.
samt på samma ställe först nere i höger hörn och sedan uppe i vänster hörn.

har provat med att stänga för sökarfönstret med den medföljande svarta plastbiten utan resultat.

är ganska ny på digitalkameror.
hade aldrig detta problem med vanliga filmkameror.

kan någon berätta var detta problem kommer ifrån??

hälsn. ellinor

Bilagor

• DSC_0024.jpg
    DSC_0024.jpg
    9.1 KB · Visningar: 464
  • DSC_0029.jpg
    DSC_0029.jpg
    7.1 KB · Visningar: 464
Om du har garanti kvar kan det vara läge att lämna in kameran. Det skulle iallafall jag gjort. Är med stor säkerhet ngt vajsigt med sensorn...

Jag får också konstiga missfärgningar vid långa exponeringar (>10 min). Jag läste någonstans att det är värmen från omgivande komponenter som sensorn reagerar på. Det går alltså inte att göra något åt problemet.

Så som jag har förstått det är det alltså inget "fel" på vare sig kameran eller sensorn, utan det "ska" vara så.

Har köpt kameran begagnad (d200)
killen jag köpte av hade oxå köpt begagnad..så kvitto känns svårt att få tag på.

Skulle med gissa på värmeutveckling då "purple haze" är något som ofta uppstår vid längre exponeringar.
Har du aktiverat NR för långa slutartider? Annars kan det vara ett hett (observera ordvitsen) tips. Alternativt ta en bild med linsskydd på med samma exponering och sen jobba bort det i photoshop.

Skulle med gissa på värmeutveckling då "purple haze" är något som ofta uppstår vid längre exponeringar.
Har du aktiverat NR för långa slutartider? Annars kan det vara ett hett (observera ordvitsen) tips. Alternativt ta en bild med linsskydd på med samma exponering och sen jobba bort det i photoshop.

Hur skulle linsskyddet påverka uppkomsten av "purple haze"?

Det är det smarta, linsskyddet påverkar inte det allt, det man får då när man fotar är en hel kolsvart bild, men med allt brus och "purple haze". Denna bild kan man sedan använda får att få bort samma störningar i valfri bild. Det är samma sak som kameran själv gör om man använder long exposure noise removal, men det är en lösning för att rädda tidigare tagna bilder.

Nu förstår jag faktiskt ingenting...
ska man man ta en bild med linsskyddet på med samma exponering bara för att träna på i fotoprogram hur man retucherar bort ljuset..

markus / olle:är purple haze något välkänt fenomen som fotoexperter känner till??
är det mao bekräftat av kamera"tekniker" att det kommer utav värme?

ska korrigera mig lite.. detta börjar uppträda vid ca 3min exp. inte 60 sek som jag tidigare skrev

kan man minimera detta på nåt sätt ..tex iso tal, bländaröppning,mm
ellinor

Nej, inte träna på att retuschera bort, utan använda plug-in för att automatiskt bli av med. Purple haze är ett vida spritt fenomen som uppstår när sensorn blir för varm. Bästa alternativet för att slippa det är att använda kamerans inbygda long exposure noise removal

ok.
har inte hört talas om plug in's.finns det att läsa om detta nånstans eller om någon har lust att offra lite av sin julledighet så skulle det vara jättesnällt med en lite utförlig beskrivning av denna teknik.(hur gör man)
ellinor

ok.
har inte hört talas om plug in's.finns det att läsa om detta nånstans eller om någon har lust att offra lite av sin julledighet så skulle det vara jättesnällt med en lite utförlig beskrivning av denna teknik.(hur gör man)
ellinor

Hej!

Kika runt bland menyerna. Där finns något som heter NR vid långa exponeringar. Då kommer kameran att göra din egna exponering och sedan en med stängd slutare. Och den kan på så vis lista ut vad som är din bild och vad som är "purple haze".

Så det finns inbyggt i din kamera.

God Jul!

För att rädda dina redan tagna bilder kan du göra en likadan exponering med linsskyddet på, sedan lägga den svarta bilden med brus i ett lager över din riktiga bild och sätta blandningsläget på "diffrence". För att detta ska fungera helt och hållet ska du ha samma temperatur i omgivningen som när fotot togs, men förhoppningsvis räddar den en hel del ändå.

På en del andra håll har jag sett folk påstå att direkt solljus kan skada sensorn. En del håller inte med, andra säger att långa exponeringar direkt mot solen kan skada sensorn. Har du tagit någon bild med väldigt lång slutartid där solen fanns där det purpurfärgade området uppträder? Då kanske du själv kan ge svaret på gåtan. Vilken kamera har du förresten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar