Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konstiga linjer i bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Vet någon varför jag jag får "hackade" linjer i bild exemplet nedan, observera att jag har krymt ner bildstorleken för den skulle få plats i forumet. Där kan man se att "hackade" linjer framträder i linorna på båten. Denna misseffekt uppstår på vissa bilder där kanter och linjer visas. Hur får man linjerna "ohackade". Hoppas ni förstår frågan.

Jag använder en Nikon 70s med 18-70mm AF objetiv.

MVH
Claus

Bilagor

• dsc_0010_new.jpg
    dsc_0010_new.jpg
    31.4 KB · Visningar: 501
Vad har du för bildbehandlingsprogram? Så där ska det inte bli.

Kör lite "blur" innan du skalar ner den så slipper du problemet.

Jag kör med Nikon Capture 4.4.

Saken är den att misseffekten syns direkt från kameran, så det beror inte på bildbehandlingsprogrammet.

Tacksam om någon har en lösning på detta

Förresten, vad är "blur"?

MVH
Claus

Kan du lägga in ett litet utsnitt från originalfilen, oförminskad pixelstl? Är det bara på skärmen fenomemet syns tror jag det har med förminskningen på skärm att göra. Då stämmer bildfilens upplösninmg inte överens med skärmens upplösning och då kan sådana fenomen uppstå, luddighet mm.

Du kan ju kolla lite vad antialias är.

Du kan se samma fenomen på TV och tennismatcher när tv-kameran lutar en aning så baslinjen inte är rak.

Kör gausian blur med rätt liten radie före du förminskar.

Jag testade och skrev ut originalbilden på fotopaper och även där syns dessa "hackade" linjer, suck!

Vet inte om detta är normalt eller det är något fel på kameran (Nikon D70s).

Om det finns någon som har samma kamera som jag, upplever du detta fenomen också?

MVH
Claus

Claus skrev:
Jag testade och skrev ut originalbilden på fotopaper och även där syns dessa "hackade" linjer, suck!

Vet inte om detta är normalt eller det är något fel på kameran (Nikon D70s).

Om det finns någon som har samma kamera som jag, upplever du detta fenomen också?

MVH
Claus

Jag har en sån kamera, antialiasfiltret i D70 är svagare än i tex 350D.

Om du fotograferar något som bara är en eller ett par pixlar brett kommer effekten uppstå och du löser det genom att sudda till den en aningsaning.

Utan tillgång till originalbilden kan jag inte säga mer.

Vill du se allvarligt antialiasproblem, fotografera en TFT-skärm på nära håll :)

Claus skrev:
Jag kör med Nikon Capture 4.4.

Saken är den att misseffekten syns direkt från kameran, så det beror inte på bildbehandlingsprogrammet.

Tacksam om någon har en lösning på detta

Förresten, vad är "blur"?

MVH
Claus

Blur = oskärpa, sudda till

Först och främst tack för alla svaren.

Jag öppnade originalbilden igen som är i NEF format i Nikon Capture och förstorade upp bilden till 200 % jag upptäckte då att dessa hackade linjer försvann och linorna på båten såg helt normalt ut. Ändå är det väl lite konstigt att när jag printade ut bilden, att effekten syntes där, måste jag ändra på bildstorleken innan jag skriver ut?

MVH
Claus

Claus skrev:
Först och främst tack för alla svaren.

Jag öppnade originalbilden igen som är i NEF format i Nikon Capture och förstorade upp bilden till 200 % jag upptäckte då att dessa hackade linjer försvann och linorna på båten såg helt normalt ut. Ändå är det väl lite konstigt att när jag printade ut bilden, att effekten syntes där, måste jag ändra på bildstorleken innan jag skriver ut?

MVH
Claus

Det ska du inte behöva men det beror på hur du skriver ut den. Normalt bör du själv skala om till rätt storlek och inte förlita dig på utskriftprogrammet, samma sak gäller om du skicka för "framkallning". Dvs, ta kontrollen!

Jag tror du ska prova från ett bildbehandlingsprogram typ Photoshop istället för vad du nu använder, dessa problem ska normalt inte uppstå.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto