Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga Lens-flares?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade du bländat ner väldigt mycket? Har för mig att det gärna blir sådär vid liten bländare.
 
Henrik_K skrev:
minns inte exakt vilken bländare jag körde på, tippar på 8 eller 11.
Hmm, skumt. Ser att du kör digitalt, men jag vet inte om det beror på det. Det är ju typiskt bländaren som gör de där strecken i alla fall, antagligen ett i varje hörn mellan lamellerna.

Ser nu förresten att du går i min parallellklass;-)
 
Effekten beror på diffraktion, ett optiskt fenomen som innebär att ljusstrålarna böjs när de möter en skarp kant som skärmar av dem. Precis som Martin sa uppstår strålarna vid skärningarna mellan bländarlamellerna, och de blir kraftigare vid mindre bländare.

Diffraktion uppstår i alla objektiv, bra som dåliga, och vare sig bilden fångas på film eller en digital sensor. På ett förstklassigt objektiv, som det du använt, kan det hända att strålarna framträder tydligare än på ett enkelt där andra ströljuseffekter maskerar dem.

Jag tycker din bild är fin och att diffraktionen i detta fall bidrar till det.
 
OK, Har inte varit med om det förut, inte på det här sättet i alla fall. Ville gärna veta vad det berodde på...

Kul att ni gillar bilden. Är ni nyfikna finns resten av dagens skörd på www.vxt.se/henrik
 
konversation mellan mig och henrik över MSN för några timmar sedan:

".fråga på fotosidan!

..gör fan så, du kommer få vettiga svar!

..så får du gratis reklam på köpet också!"


gött mos.. nu vet du varför Henke!
 
Bilden är helt OK. Det finns ingen slöja. Färg och kontrast är helt OK. Med en budgetzoom så hade bilden riskerat att bli grådaskig med en massa konstiga extra reflexer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.