Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga färger..

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej hallå!

Jag gillar att fotografera på natten, men jag har ett problem som jag inte kan förstå varför det uppstår.

När jag är ute och fotograferar så brukar jag prova på olika bländare, tider osv. och i vissa fall så får jag dessa "färgglada" enligt mig "störningar".

Beror detta på optiken, eller kameran? En kompis till mig trodde att det kan ha med vitbalansinställningarna i kameran..

Jag använder en Canon EOS 300D, med tillhörande optik; Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 som många tycker är ett riktigt kasst optik..

lite info om bilden:

Exponeringstid: 30 sek
Bländare: 22
Iso: 100

Hoppas nån kan svara mig på detta, och även vad jag kan göra åt det, är det så att jag helt enkelt måste skaffa mig ett bättre objektiv så får det väl vara så, bara jag får veta varför det ser ut som det gör..

/Gustaf

Bilagor

• 02546895647585.jpg
    02546895647585.jpg
    36.2 KB · Visningar: 738
Dum fråga, men har du kollat så att lins och filter är rena? Smuts kan ge märkliga överstålningar.

Bilden du lagt upp här verkar vara tagen med stjärnfilter, har du testat utan filter?

De fenomen som du har erfarit är med all största sannorlikhet ett resultat av det filter som sitter monterad på linsen. Vitbalanseringen har ingenting med detta att göra då det utelsutande handlar om ett optiskt fenomen.

Liknande effekter uppstår när jag använder mig av ett billigare "slit o släng" uv-filter.

Skippa filtret och testa igen...kvarstår problemet så ska jag äta min mössa. (Shit vad jag sticker ut hakan nu...hoppas jag har någon god sås till...undrar vad som passar till bomull...)

Mvh Mikael

Mikael Ångström skrev:
Skippa filtret och testa igen...kvarstår problemet så ska jag äta min mössa. (Shit vad jag sticker ut hakan nu...hoppas jag har någon god sås till...undrar vad som passar till bomull...)

Mvh Mikael

Chilisås passar till det mesta, men jag tror inte du behäver vara så orolig. Jag håller hårt på din teori.

Greven

Nej jag håller även med du kan vara lugn att du inte behöver äta din mössa :)

Men jag tror dock inte att det sitter ett starfilter på, därför att vid stora slutartider brukar man få en star effekt på ljus!

I denna bild sitter det två starka lampor brevid varandra.

De där regnbågseffekterna har jag sett exempel på tidigare här i forumet och då alltid i samband med just den optik som har använts här. Det verkar helt enkelt vara något i konstruktionen av Canons 18-55 som skapar effekten. Lösningen är nog helt enkelt att använda annan optik vid fotografering av motiv med hög kontrast.

Sen är det ett bra råd som kommit tidigare i tråden att plocka av eventuella filter vid fotografering i högkontrastsituationer. Men jag tror inte det är den primära boven här.

Hmm, prova att inte blända ner så förskräckligt. En minimal bländaröppning borde kunna ge en viss diffraktion, vilket sprider olika våglängder. Testa runt 10 istället, så slipper du så fasligt lång tid också. På bilden ifråga är ju inte heller skärpedjupet intressant.

Vad vill du ha att dricka ;0)

Det ser nog ut som jag får övervaka min vän Mikaels delikata måltid av mössa, klyftpotatis och chilisås *garvar*.

/Ove

Såg i den andra tråden att detta kan hända med 18-55 när man bländar ned mycket kraftigt. Måste du köra med f22? Jag har tagit en del nattbilder med skarpa ljuspunkter med mitt 18-55 och aldrig råkat ut för problemet, men jag brukar sällan blända ned till mer än max f11 vid nattfoto. Som sagt om du inte bländar ned så kraftigt funkar det utmärkt (om det inte är något fel på just din glugg).

Vad bjuder du på att dricka till?

Ja, Ove...verkar inte bättre...(fasen skulle ha hållit mig mera uppdaterad på begränsningarna hos 18-55an)...ja, ja... Vad bjuder du på at dricka till då?...personligen tror tag att ett fint Carbernet Souvignon kan fungera... (kommer nog att behöva en bag in box...)

Det ska bli med stor glädje som jag kliver in på bolaget och köper en Robertson Winery. En bag in box beställd. *burp*. Du vet ju att jag har den om hörnet, så det blir på vägen hem ;0)

/Ove

Smaklig måltid!

Hej!!

Kul att mitt lilla huvudbry skapade så stort intresse här :)

Kan väl börja med den omtalade mössan.. fram med kniv och gaffel!! Har aldrig någonsin använt något filter när jag fotograferar, så ha en smaklig måltid.. :)

Däremot så ska jag prova på att använda mig av en lite större bländare än f/22, kanske f/11 istället.

Annars så försöker jag spara lite pengar till att köpa ett bättre optik.. men det kostar pengar..

Ingen som har nått billigt ljuskänsligt Canon-optik till salu kanske?

Tack för alla tips och förslag!

/Gustaf

(det senaste inlägget låg och skvalpade i en helt egen tråd. Jag gissar att det hör till den här tråden, så jag lyfte hit det)

Super

...i dubbel bemärkelse! ;-)

Det blir fint det här...har redan lagt den i marinad...funderar på att gratinera den med lite ädelost och blandade grönsaker...blir fint det här!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar