Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga bilder med Z5

Produkter
(logga in för att koppla)

Örian

Aktiv medlem
Jag har en kompis med en Z5:a och han får bilder som flyter ihop i färgerna. Vi har kollat både på dator med ps och direkt på kameran. Men det är inte alla bilder. Benen och ansiktet är konstigt i färgerna. Han fotar med Auto läget utan att ha ändrat något. Även gjort en återställning till fabriks inställningarna.

Robban och Örian
 
Rent spontant ser det ut som om vitbalansen felat, men jag kan mkt väl ha fel.

Kanske ngn annan har ngn bättre idé?


/C
 
Tror du vitbalansen är fel från fabriken? Eller klarar inte auto läget vanliga familje bilder som han fotar? Auto läget på vitbalansen ska väl funka för det mästa.
Örian
 
Tyvärr kan jag inte svara på det, då jag inte har ngn erfarenhet av KM´s Z5. Men vore jag som din kamrat så skulle jag nog undersöka saken..iaf om alla bilder ser ut som dessa du lagt upp här.

Det behöver ju inte varas om jag gissar, att det är VB´n, det kan ju vara ngt annat också :)
Om det är att kameran inte klarar av att bedöma VB själv via AUTO, är ju lätt att kolla..ställ den manuellt och jämför bilderna.

Blir det likadant så är det nog läge att höra sig för med säljare, service eller annan person som kan kameran.


/C
 
På den här bilden är det bara på mopeden bakom sadeln som är konstig. Borde inte hela bilden bli konstig om det är vitbalansen?

MVH Örian
 

Bilagor

  • pict0220-400.jpg
    pict0220-400.jpg
    35.8 KB · Visningar: 447
Tack för hjälpen ivarje fall. Jag är också helt utan svar på varför färgerna flyter ihop, men jag lovade att kolla er på fs någon kanske har haft samma problem.

Örian
 
Jag ser inget onormalt för en inomhusbild.
Dom blir inte bättre.
Förmodligen är ISO inställt på 160 (i o m Auto) och då får du en del färgbrus.
Man kan antingen använda blixt (vilket blir lite kallt förmodligen) alternativt ställa om vitbalansen från Auto till glödlampsbelysning.
Går förmodligen inte i Auto-läget. Använd i annat fall porträtt-läget.
Man skall undvika andra ISO-lägen än 50.
Det blir synligt brus redan vid ISO 100 på den kameran.
Förmodligen är sensorn väldigt liten.
 
Jag har aldrig sätt så här dårliga innomhus bilder. Grabbens Z10 tar jätte bra bilder på samma plats. Men mopeden då?
Örian
 
Kamera på service!

Det är kompisens kamera och när jag ringde om orginalbilden så sa han att den var skickad på service efter det att han hade pratat med konicas servis telefon eller något. Jag åter kommer när han fått tillbaks kameran.

MVH Örian
 
-Catherine- skrev:
Rent spontant ser det ut som om vitbalansen felat, men jag kan mkt väl ha fel.

Kanske ngn annan har ngn bättre idé?

Nu kanske det var något tok med kameran, men på de KM-modeller (Z1 och A2) jag har haft var det problem med automatisk vitbalans just för glödlampsbelysning.

Satte man den manuellt var allt bra, men auto var ingen höjdare.
 
Ungefär det jag kommit fram till.
Samtidigt vill man kanske ha den varmare tonen inomhus.
Är tveksam till uppgiften om blixten.
Har den verkligen aktiverats?
 
Kameran är justerad och mår bra!

Kameran har varit på service hos Konica/Minolta i en månad! Dom har justerat något och nu är problemet borta.

MVH Örian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.