Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)
I veckan var jag i en ishall och fotade hockey. En märklig grej var att jag satte vitbalansen manuellt och körde serietagning, men likväl så blev det helt olika färger i bilderna, även i dem från samma serie. Jag kan inte minnas att jag haft det problemet i den hallen (eller någon annanstans) förut. Vad kan det bero på?

Olika belysning i olika ändar av planen? Blandat lysrörsljus och glödljus som inte är helt jämnt? Felhantering av kameran? Defekta lysrör? UFO? WB Bracketing påslaget?

Det går självklart inte att göra något annat än spekulera utan bildexempel.

Vissa typer av konstljus, framför allt vissa lysrörstyper - men även andra lampor - byter färg 50ggr per sekund. :) Deras färgtemperatur beror på strömeffekten som för tillfället går genom lampan, och eftersom vi har 50Hz växelström så....

Vissa lysrör kan "svänga" upp till 4-500K i vitbalansinställning - 50ggr per sekund. Så om man håller korta slutartider, och all hallbelysning går på samma fas i elskåpet kan det bli så. En välbyggd hall har en ljusgrupp på varje fas (det finns tre), detta sprider ut "felet" så att temperaturen svänger betydligt mindre - och 150ggr per sekund i stället för 50ggr per sekund... Önskar fler tänkte till lite innan dom byggde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar