Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig ursäkt från Proffskopia i Jönköping

Produkter
(logga in för att koppla)

Tickolas

Aktiv medlem
Hej!

För c:a 2 månader sedan skickade jag in en rulle tagen med min Zeiss Contaflex Super till Proffskopia i Jönköping för framkallning. Efter att ha försökt få svar från dessa under ett par veckor då jag inte fått mina bilder ännu (de följer inte sina egna telefontider) så fick jag igår svar på mail.

De påstår att det inte var någon film i kassetten, dvs att de fått rullen men att den varit tom, och att det kan hända att själva filmen dragits av och fastnat på uppspolningen. Detta låter för mig helt barockt eftersom kameran är helmanuell, och jag dessutom redan laddat om kassetten med ny film. Jag utesluter det dock inte helt eftersom jag aldrig tagit ut en film ur kameran förut, men har ingen möjlighet att kolla närmare utan att förstöra rullen som sitter där nu.

Någon som har tidigare erfarenhet av detta företag? Då specifikt om de tidigare har kommit med dylika förklaringar när de egentligen bara har förstört eller slarvat bort rullen?

Det är en aning oklart vad du har gjort och vad din kamera är laddad med.

• Hade du alltså laddat filmkassetten själv med film?
  • När du tog ur filmen, hade du då först vridit högra vredet till R i botten av kameran och spolat tillbaka filmen in i kassetten?
  • Om du inte hade spolat in filmen i kassetten så ligger den på upptagningsspolen och har ljusskadats när du öppnade kameran.
  • Du kan utan vidare öppna kameran för att kolla, bara du ser till att göra det i mörker. Då kan du känna med fingrarna om filmen sitter där.
  • Om filmen var urtagen ordentligt, så kan kameran laddas med ny film, men om den sitter kvar går det inte att ladda kameran eftersom man inte kan fästa filmen.

Så förklara gärna lite bättre. Jag vill ogärna tro att labbet missar på en sådan sak som att kassetten är tom, men det är mysko att det tog så lång tid innan du fick besked.

http://sinlee.com/wp-content/uploads/2012/02/contaflex-super-manual.pdf

Det är en aning oklart vad du har gjort och vad din kamera är laddad med. ...

Hej! Jag har alltså laddat ett magasin av typen som syns till höger om Contaflex Super BC här med en vanlig 3.5mm rulle. Detta ersätter sedan bakstycket på kameran.

Men detta är inte hälften så konstigt som det faktum att jag igår fick mina bilder framkallade och klara i posten. o_O Antar att proffskopia är lite förvirrade? Hur som helst blev det många överexponeringar eftersom slutaren är lite segare än man väntar sig, men ett par riktiga guldkorn också =)

Ja, oklarhet var det i allra högsta grad. Kul att din rulle i alla fall återuppstod.

Sedan kan man ju undra om det var ett standardsvar i mailet och någon bara lyckades skicka fel svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar